יעקב עמידרור
יעקב עמידרורצילום: הלל מאיר/TPS

עד לפני ימים לא רבים עסקה התקשורת הישראלית בפרט והמערבית בכלל בהפגנות והמחאות באיראן, אולם בימים האחרונים נראה שהסערה שככה.

כדי לשמוע על ההשלכות של המחאות הללו שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מי שבעבר היה היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל, האלוף במיל יעקב עמידרור, כיום עמית בכיר במכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים.

באשר לתחושה שהסערה שככה באיראן אומר עמידרור כי אמנם קשה לקבוע שאכן הכול רגוע, אך "עיקר ההפגנות שככו והממשל האיראני מרגיש די בטוח בכך שהוא הצליח להתגבר על הגל הזה". לדבריו "היה ברור מאופי ההפגנות ומכמות המפגינים שיצאו לרחובות שזה לא דבר שיביא להפלת השלטון".

באשר למשמעויות וההשלכות המקומיות והאזוריות של ההפגנות אומר האלוף עמידרור כי הוא "בניגוד לכותבים חובשי כיפות רבים שראו בכך נס משמים שהולך לפגוע במשטר האיראני, אני סבור שזו הייתה שמחה טרם זמנה. המשטר האיראני לא ביטל אף אחת מהפעולות שהוא עושה בסוריה, לבנון, תימן או עיראק. השמחה שניסתה לחבר את זה לנס פורים נוסף הייתה כנראה מוקדמת מדי".

"אני חושב שההשפעה היא בכך שהממשל צריך להבין שיש איזו סתירה זועקת לשמים בין האופן שבו הוא מוציא הרבה כסף לצרכים אסטראטגיים במדינות הללו לבין התחושה שהכלכלה האיראנית לא מספקת לתושבים האיראנים את מה שהם ציפו. חלק מזה הוא תוצאה של שחיתות, חלק מסדרי עדיפויותיו וחלק מכך שהאיומים על חידוש סנקציות אמריקאיות משפיעים על ההשקעות.

''הצירוף הכולל גורם לאכזבה גדולה מאוד בחלקים נרחבים של הציבור האיראני ממה שקורה להם מבחינה כלכלית, אבל זה לא ברמה שמסכנת את השלטון האיראני שכנראה בלי יותר מדי מאמצים התגבר על מחאה שהייתה שונה מהמחאה ב-2008 בכך שהיא דיברה במפורש נגד השלטון וסמלי שלטון מהמנהיג ומטה".

את דבריו מסייג עמידרור עוד יותר ואומר כי אם בכלל תהיה השפעה הרי שהיא תהיה ברמה הפנים איראנית ולא מעבר לכך.

עוד נשאל עמידרור אם להערכתו נושאי הכרזות נגד האייטולות ושורפי תמונתו של המנהיג העליון ישלמו על כך מחיר אישי, ולדבריו "אם יצליחו לזהות אותם בין ההמון הם אכן ישלמו. יש הבדל בין להוציא קיטור לבין שריפת תמונת המנהיג".

לסיכומם של דברים מעריך האלוף במיל' עמידרור כי מכל הסערה האיראנית שזה עתה גוועה "לא יהיו שינויים בנושאים שמטרידים אותנו במזרח התיכון".