פנס בפגישתו עם המלך עבדאללה, היום
פנס בפגישתו עם המלך עבדאללה, היוםצילום: רויטרס

האם ביקורו של סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, יקדם התחממות נוספת ביחסי ישראל וירדן?

אחרי שבסוף השבוע שילמה ישראל פיצויים לירדן על התקרית בשגרירות בה נהרגו שני אזרחים ירדניים, לערוץ 7 נודע כי סגן הנשיא שוחח עם המלך עבדאללה על פגישה אפשרית בינו לבין ראש הממשלה נתניהו.

בשיחה שקיים היום (ראשון) פנס עם המלך עבדאללה עלה נושא סיום המשבר בין ירושלים ועמאן לו היו שותפים גם האמריקנים. פנס דחק במלך למצוא מועד קרוב לפגישה עם ראש הממשלה. עבדאללה אמר כי ישקול את הבקשה, אך לא השיב תשובה חיובית.

נזכיר כי אתמול פרסם העיתון הירדני 'אל-ראד' שממשלת ישראל העבירה לממשל הירדני חמישה מיליון דולרים - והירדנים חילקו את הכסף למשפחות שני ההרוגים בתקרית עם המאבטח הישראלי בשגרירות שהיתה בחודש יולי האחרון.

על פי הדיווח, שהובא בשם בכירים בממשלת ירדן, האיגרת שנשלחה ממשרד החוץ ותשלום הפיצויים מהווים מבחינת עמאן את סיומו של המשבר - ובקרוב יחזור צוות השגרירות שלא הורשה להגיע למדינה, מאז נמלט ממנה בליל התקרית.

הירדנים הציבו תנאי נוסף לסיום המשבר - פתיחת הליכים משפטיים נגד המאבטח שהיה מעורב בתקרית לאחר שהותקף על ידי אחד הירדנים. בירושלים לא מתייחסים לסוגיה כלל, אבל הירדנים טוענים שגם בתחום הזה התחייבה ישראל לפעול.

עם זאת, דו"ח של השב"כ קבע כי המאבטח הותקף על ידי צעיר ירדני על רקע לאומני, ועל כן פעילותו ענתה להגדרה של הגנה עצמית, מה שלא מאפשר את העמדתו לדין.