דרוש שיפוץ, אז והיום. סימטת בית הרב
דרוש שיפוץ, אז והיום. סימטת בית הרבצילום: בית הרב

מכתב בכתב ידו של הראי"ה קוק זצ"ל התגלה באקראי על ידי אנשי בית הרב בירושלים ובו בקשה לשיפוץ הסמטא המובילה לבית הרב..

במכתב הכתוב בכתב יד מבקש הרב קוק מראש עיריית ירושלים של אותם ימים, ראג'יב נאששיבי, לתקן את הרחוב הסמוך לביתו בהיותו מתחם ציבורי. ראש העירייה דאז התגורר בסמיכות לבית הרב, מציינים בבית הרב.

המכתב אותר באקראי על ידי איש ההסברה בבית הרב, יאיר דן, המספר: "הבוקר קפצתי לבית הרב לארכיון כדי להוציא מסמך היסטורי אחר שמתעד קשר מאוד חריג וייחודי של הרב קוק עם השגריר המצרי. בדפדוף בקלסר פתאום ראיתי את הפנייה הזו, ממש במקרה או ממש לא, מכיוון שסביבת המבנה בהחלט צריכה שיפוץ ונראות נורמלית. בהיכרותי את ראש העיר הנוכחי ניר ברקת הוא יענה לפנייה בחיוב".

במכתבו לראש העירייה כותב הרב זצ"ל:

הדרת כבוד ראש העירייה, האדון הנעלה מר רג'יב נשאשיבי, אפנדי.

א.מ.נ.

הנני מתכבד בזה להעיר את כבודו מעלתו, בעת אשר העירייה עסוקה בתיקון הרחוב העובר על יד ביתנו, שהוא בית ציבור כללי, ביחד עם בית הועד הכללי שהוא מקום מרכזי לענייני היהדות הירושלמית במידה חשובה מאוד, והסמטא הנכנסת עד חצר הועד הכללי כולו היא גם היא רחוב מעבר לרבים.

נכון הדבר שבתיקון הרחוב יכנס ג"כ תיקון הסמטא הזאת.

והנני בזאת נאמנו ומכבדו מאוד

ברגשי כבוד נעלים

יאיר דן שיגר צילום של המכתב הקדום ללשכת ראש העירייה, ניר ברקת, בצירוף בקשה עדכנית לשיפוץ הסימטא המובילה לבית הרב, שגם היא, כדבריו שלו, זקוקה לשיקום ושיפוץ דחופים.

בין השאר כתב דן במכתבו לברקת: "בית הרב קוק משמש כיום כאתר מורשת המופעל על ידי עמותת וזאת לראי"ה מטרות העמותה ומשימותיה הן רבות, הן ביצירת מרכז תוכן והדרכה והן בשימור המבנה וממצאיו העתיקים.

אחת ממטרותינו בשנה זו היא לשפר את פני המבנה מהכניסה ועד קירות הבית לשם כך הגשנו בקשה מחברת עדן כדי לנקות את פני המבנה מבטון שהגיע מעבודות בנייה בסמוך וכלה בחידוש השילוט ברחוב ובתוך הבית (יש לציין שאת זאת אנו עושים על חשבון תקציב הבית) .

המשימה שנשמח לשתף ולהוביל יחד איתך כראש העיר היקרה לנו היא שיפוץ ושדרוג מראה הסמטה הסמוכה לכניסת הבית. סמטה זו שהדרך אליה היא מתוך רחוב הרב קוק נראית מוזנחת לצערנו, הן באספלט ובתאורת רחוב. נוסף לזה שבעקבות בנייה בצמוד לבית נלקחה גינה ששימשה את מבקרי הבית בהדרכות ועל כן נותרה הסמטה כשטח שבו ניתן לעמוד ולהסביר על ההסטוריה של הבית . על כן נדרש מאיתנו עוז רוח לפאר את הסמטה כראוי לחשיבות הציבורית והתיירותית של הבית".