אפי שרון
אפי שרוןצילום: יח"צ

במועצת יש"ע חשפו את נתוני האוכלוסייה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן לשנת 2017. ההתיישבות הישראלית באזור מונה כיום כ-150 יישובים בהם מתגוררים 435,708 תושבים.

העדר תוכניות בניה והקפאה שקטה האוסרת על בניה מחוץ לישובים גורמים להאטה בצמיחה בהתיישבות ביו"ש. בממשלה הכי ימנית שראינו, מחסומי הבניה עדיין קיימים ומפריעים. הישובים חיים כיום על אישורי תב"ע שחלקם אושרו בשנות התשעים של המאה הקודמת.

את המציאות הקשה צריך לשנות על ידי שינוי בתפיסת ההתיישבות – לא עוד בתים אדומי גגות אלא הרחבת הבנייה לגובה, בשיטת בנייה רוויה, באותם ישובים שעוד נשארו בהם עתודות בנייה.

השיטה לא חדשה, אך מהווה שינוי מהמציאות הקיימת עד כה במרבית הישובים ביו"ש. עד היום התפיסה ההתיישבותית ביהודה ושומרון גרסה כי יש להתיישב בשטח גדול ככל שניתן מבחינת מטראז', על מנת "לתפוס" מקום. אך לא בכדי "אמנה" יצאה לכבוד חמישים שנות התיישבות בקריאה להגיע למיליון תושבים.

כיום כבר ברור לכולם שאם רוצים להמשיך במפעל ההתיישבות ולהילחם בהקפאה ובחסמים הבירוקראטיים, אין ברירה אלא לשנות את האסטרטגיה ולשנות את הנוף, או לפחות את חלקו, ולאפשר בנייה רוויה ובנייה לגובה שתאפשר לפנות לקהל יעד צעיר ולאכלס פי כמה יותר תושבים לעומת מה שהיה מוכר עד היום, ועל הדרך להלחם במחירים המאמירים, כדי לחזור לבתים במחירים ברי השגה.

אני פונה לוועדי הישובים, למועצות ולתנועות ההתיישבות – בידינו הדבר. יש לנו הזדמנות היסטורית לעשות שינוי ולהתחיל לבנות לגובה. כך נוכל לנצח בכל המובנים: גם נאכלס במאות אלפי מתיישבים את יו"ש, וגם נציע לציבור דירות במחירים שפויים. אמנם יש צורך בשינוי הגדרת שטח הבנייה מבנייה כפרית לבנייה רוויה אבל אפשר וחובה לפעול כדי לעשות זאת באופן מיידי.

על כל שטח של ארבעה בתים ניתן לבנות 120 דירות. תנועות ההתיישבות והרשויות המקומיות צריכות להתגייס למשימה ולתעדף תכניות כאלה תוך כדי אמירה חברתית: כשבעיית יוקר הדיור לא נפתרת, תנו לנו לקלוט את הזוגות הצעירים ולסייע במצוקת הדיור.

כיום יש שינוי לטובה בחלק מהישובים שהבינו את צורך השעה, אך אפשר להרחיב את הרעיון הרבה יותר בעזרת תמריצים לישובים שיצטרפו לתכנית הבנייה המחודשת. בנוסף לכך ניתן לחזק ישובים פחות מבוקשים ויותר מרוחקים מהמרכז על ידי מכרזים שבהם הקבלנים יחויבו לבנות בניין אחד בישוב מרוחק על כל שני בניינים בישוב מרכזי.

אני מקווה שממשלה המתיימרת להיות ימנית לא תפריע למהלך ולא תהווה מכשול לסוג הבנייה הזה, אלא תרתם למהלך ותעניק תמריצים לישובים שישנו את מודל הבניה. זה יהיה שינוי אסטרטגי משמעותי בכל ההתיישבות. שינוי מחויב המציאות שיביא בפועל להכפלת מספר המתיישבים ביו"ש תוך זמן קצר ושינוי המציאות בשטח.

הכותב הוא חבר מליאת מוא"ז בנימין ויו"ר ועדת ישובי בנימין