הנשיא עם הדיפלומטים הישראלים
הנשיא עם הדיפלומטים הישראליםצילום: לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין נשא דברים הערב (שני) בכנס ראשי הנציגויות הישראליות מצפון אמריקה, אירופה, אירו-אסיה והמזרח התיכון.

בכנס השתתפו מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, שגרירים וקונסולים מכהנים מנציגויות ישראל בצפון אמריקה, אירופה, אירו-אסיה והמזרח התיכון וכאלה המיועדים לצאת לתפקידם במהלך החודשים הקרובים.

הנשיא הודה לשגרירים והקונסולים על תרומתם למדינת ישראל בעבודתם ואמר,"חברי סגל החוץ של מדינת ישראל צריכים לספק מענה לסדר יום גדוש, הרה גורל, מגוון ודינמי בכל המשימות הללו אתם עומדים, ובכבוד רב. עבורי באופן אישי, נובעת הערכה עמוקה זו מהכרות ישירה."

"המזרח התיכון והעולם כולו עברו שינויים דרמטיים בשנה שחלפה," הוסיף הנשיא וציין ארבע זירות מרכזיות שהשפיעו על ישראל עמוקות. הנשיא סימן את בחירתו של הנשיא טראמפ כשינוי הראשון, ואמר: "הנשיא טראמפ הוא ידיד של אמת לישראל. הבחירה בו לעמוד בראש המעצמה החזקה בעולם, נתנה את אותותיה כמעט באופן מידי באזורנו בכלל ובמדינת ישראל בפרט. בפגישתי עם הנשיא התרשמתי מכנות כוונותיו להביא לפריצת דרך בפתרון הסכסוך הישראלי-ערבי, וממחויבותו האסטרטגית לשיבה של אמריקה למזרח התיכון".

הוא הוסיף כי "ארצות הברית מתייצבת לצדה של ישראל, ותובעת לתקן עוולות היסטוריות שסבלנו מהן שנים רבות. אותותיה של התייצבות זו ניכרים בכל זירה וזירה, בשדה הפעולה הבינלאומי ובמיוחד באו"ם, למול אירופה ושחקנים אחרים בזירה הבינלאומית".

לדברי ריבלין, ההתייצבות הזו באה לידי ביטוי בהחלטה של הנשיא טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל. "ההחלטה הזו קרעה את מסכת הצביעות שאפיינה ועדיין מאפיינת את יחסה של הקהילה הבינלאומית לבירת ישראל. צביעות שבאה לידי ביטוי בחרם שגרירויות, חרם דה-פקטו, על ירושלים כבירת ישראל ובהחלטות הזויות שהתקבלו באונסק"ו ובפורומים בינלאומיים אחרים. כרגע עלינו לעבור ממגננה ליוזמה, ולקרוא באופן ברור למדינות העולם להפסיק להחרים את ירושלים כבירת ישראל. עברו כבר 70 שנה, לחרם הזה אין הצדקה ועל בנות בריתנו להצטרף לארצות הברית."

התמורה השנייה אותה ציין הנשיא היא ההקצנה בעמדותיה והצהרותיה של הרשות הפלסטינית. "בשבועות האחרונים שמענו הצהרות מזעזעות ומאכזבות מפיו של יושב ראש הרשות עבאס. המשיכו אחריו חברי המועצה המרכזית הפלסטינית, שקראו להקפיא את ההכרה בישראל ולחדול מן התיאום הביטחוני עמנו. גם בקרב אירגוני הטרור השונים המוטיבציה לביצוע פיגועים התחזקה. גוברת הסכנה להתלקחות בגדה, ורצועת עזה עומדת כיום בפני קריסה ואסון".

ריבלין טען כי ישראל אינה צריכה לפעול באופן חד צדדי. "אני סבור שגם בהיעדר פרטנר לא נכון למדינת ישראל לנקוט במהלכים חד צדדים. מהלכים כאלה שאין לצדם ערבויות בינלאומיות, חושפים ומחלישים את ישראל בזירה הבינלאומית. לצד זה וחרף כל הקשיים, ישראל תמשיך להיות מחוייבת לשלום ולבניין אמון בינינו לבין הפלסטינים, גם אם ייקח זמן רב למימוש התקווה הזו."

השינוי השלישי מתייחס להתעצמות איראן וגרורותיה בסוריה ובלבנון לצד מעורבות רוסית בעלת אינטרסים חזקים, המחייבת את ישראל במשנה זהירות. "עמדתנו בעניין איראן ידועה וברורה: איראן היא סכנה לעולם החופשי כולו," אמר הנשיא והוסיף: "אנו חושבים שעל מדינות אירופה להצטרף לממשל בארצות הברית ולדרוש את תיקון ההסכם מול איראן. אסור להעלים עין ממה שאיראן לא מנסה אפילו להסתיר".

כתמורה הרביעית ציין הנשיא את קריסתו הצבאית של ארגון דאע"ש ואמר: "קריסה זו מסיתה את מרכז הכובד של פעילותו לבירות במערב. בתוך שלל היעדים לפעילות של הארגון הרצחני, ניצבים יעדים ישראליים ויהודיים בחו"ל. על כולנו להיות ערניים לכך. ישראל משתפת מודיעין איכותי עם מדינות רבות והיא חלק משמעותי ביותר במאבק בטרור. מדינות רבות מודות לנו על כך, אך הדברים צריכים לבוא לידי ביטוי מדיני".

"כל אחת מארבע התמורות האלה מציבה לישראל אתגרים והזדמנויות בזירה הבינלאומית," הדגיש הנשיא והוסיף, "הדיפלומטיה הישראלית אינה יכולה להיות רק ריאקטיבית. כמו תמיד, עליה לזהות את ההזדמנויות ולהיות פרו אקטיבית, נחושה ויצירתית."

בסיום דבריו התייחס הנשיא לתופעת הימין הקיצוני באירופה ואמר: "אנחנו רואים היום איך במקומות רבים מפלגות של 'הימין החדש' זוכות בהישגים אלקטורליים תוך שימוש והפצה של סלוגנים אנטישמיים. מדינת ישראל חייבת להיות חדה וברורה בגישתה. מי שכורת ברית עם אנטישמיים ואנטישמיות, מי שמאמץ את שפתם, אין לו חלק ונחלה במשפחת העמים".

"בל נטעה - אין דבר כזה לאהוב ישראלים ולשנוא יהודים. הקול הברור והחשוב שהשמיעה מדינת ישראל והחלטתה לא לקיים מגעים עם נציגי מפלגת החרות האוסטרית, החרות לשנוא, היא המינימום ההכרחי שאליו מחויב עם שזוכר ויזכור את קרבנותיו. זוהי חובתנו המוסרית לזכור ולא לשכוח, ללמוד מחטאי העבר ולשאת עינינו אל העתיד. זוהי חובה יהודית המוכרחה לעמוד מעל האינטרסים קצרי הטווח, בכל מקום ובכל זמן", הדגיש ריבלין.