ילד: אילוסטרציה
ילד: אילוסטרציהiStock

הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק אשר תקשה על הורים להתנגד להוצאת ילדיהם מרשותם. ההצעה עוברת לוועדת הכנסת, שתחליט איזו ועדה תכין אותה לקריאה הראשונה.

כמו הצעות חוק אחרות שמטרתן החלשת מעמד ההורים, גם זו נשענת על מסקנות ועדה בראשות השופטת בדימוס ואשת השמאל הקיצוני סביונה רוטלוי. היא מקודמת בכנסת ע"י חה"כ שולי מועלם-רפאלי ומוטי יוגב מהבית היהודי, וח"כ אורלי לוי אבקסיס.

המדובר בהצעת חוק מינוי ייצוג משפטי לקטין (תיקוני חקיקה), התשע"ח–2017.

ההצעה מתייחסת להליכים משפטיים המתנהלים על פי חוק הנוער (טיפול והשגחה) משנת 1960. אלה ההליכים שבאמצעותם מוציאה המדינה ילדים מחזקת הוריהם. הליכים אלו מתנהלים כיום מול ההורים של הילד, שהם האפוטרופוסים החוקיים שלו. במקרים נדירים, בית המשפט יכול למנות במקום אחד ההורים או שניהם אפוטרופוס אחר – זאת, לפי סעיף 8ג בחוק הקיים.

העו"ד של הילד מול העו"ד של אבא ואמא

תיקון החוק המוצע מוחק את אותו סעיף 8ג וקובע כי בית משפט ימנה לקטין עורך דין שייצגו, מטעם שירות הסיוע המשפטי של המדינה ("אלא אם כן הקטין בחר להיות מיוצג על ידי עורך דין מטעמו" – אמירה תמוהה משהו, משום שלא ברור מי מוסמך לקבוע מה רצונו של הקטין, במיוחד במצב בו הילד כבר הוצא מביתו בצו חרום ונתון ללחצים חיצוניים. האם הוריו ינכחו בעת שיישאל לרצונו? האם עובדת סוציאלית תדווח לבית המשפט על החלטתו?).

בנוסף, גם האחראים על הילד – כלומר, ההורים – יהיו זכאים לעורך דין מטעם הסיוע המשפטי.

הצעת החוק מוצגת כדבר טוב: כביכול, המדינה באה לקראת ההורים כי היא נותנת להם ייצוג משפטי. אבל זו הטעייה, משתי סיבות לפחות. ראשית – גם היום הורים שהמדינה מנסה לקחת להם את הילדים זכאים לסיוע משפטי מהמדינה, וכ-80% מהבקשות הללו מאושרות (ראו טבלה בתחתית עמוד 12 במסמך של מרכז המידע והמחקר של הכנסת).

שנית, כאמור, הצעת החוק לא מדברת רק על מינוי עו"ד להורים אלא גם על מינוי עו"ד לילד בנפרד מההורים. וזה החידוש הגדול בחוק.

עורך הדין של הילד ימונה ע"י המדינה, מתוך מאגר של עורכי דין שעברו הכשרה מיוחדת מטעם המדינה. להורים לא יהיה כל חלק במינוי זה והם לא ישלטו בזהותו של העו"ד, ומן הסתם גם לא בעמדות שהוא יציג בשם הילד של עצמם. לכאורה, אין שום מניעה שהעו"ד יביע בשם הילד הסכמה לצאת מרשות הוריו, בעוד הוריו מתנגדים. נראה כי מדובר בניסיון נוסף לקעקע את מעמדם של ההורים ולאפשר למדינה לקחת מהם את ילדיהם, ברצותה לעשות כן.

נסמכים על דו"ח אנטי-ישראלי

ועוד עניין קטן: בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "הוועדה לזכויות הילד של האו"ם הנחתה לאחרונה את ישראל (ביוני 2013) לבסס מנגנון ברור לייצוג נפרד לקטינים". המדובר ככל הידוע בדו"ח שכתבה הוועדה של האו"ם על זכויות ילדים בישראל, שהטענה המרכזית בו היא שישראל מענה ילדים פלשתיניים. לא מצאנו בו אמירה הקוראת לייצוג נפרד לקטינים.

השמאל האנטי-משפחתי אוהב להשתמש בח"כיות שלא מזוהות עם השמאל לקידום חוקים אנטי-משפחתיים, ורצוי דתיות. כאמור, הצעת החוק אושרה אמש בקריאה טרומית בכנסת עם תמיכת הקואליציה, ותתקדם כעת לוועדת הכנסת, שתחליט באיזו ועדה היא תידון.

ביקשנו את תגובותיהם של חה"כ מועלם-רפאלי ויוגב מבעוד מועד אך לא קיבלנו התייחסות ראויה כלשהי.

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה.