מוזיקה
מוזיקהiStock

חדשיר | אבישי אשל | ביילה ביילה

הנסיך השלישי למשפחת המלוכה המוזיקלית-מזרחית-דתית, אבישי אשל, הכריז לאחרונה על הצטרפותו למרוץ הטעינה לכתר המשפחתי.

לאלו מכם שלא היו בעניינים בעשור האחרון, נזכיר את העץ המשפחתי לבית אשואל, שכבר התפצל לשלושה ראשים: ישראל, אשל ואשואל, הלא הם חיים ישראל, איציק אשל ואבישי אשואל כשהאחרון הצטרף בשנים האחרונות לעִברות שיזם אחיו איציק, וכעת גם הוא בצוות 'אשל'. את חיים ישראל כולם מכירים, ההוא מ'יתגדל ויתקדש', 'לך א-לי' ו'אתה המלך', אולי הזמר הבולט ביותר בז'אנר המזרחי-דתי. אחיו, איציק, שגשג בעיקר בעשור הקודם ועד לפני כמה שנים נכנס לכל בית בספונג'ה של שישי, באסטה ב'מחנה יהודה' ורמקולי אוטובוסי ירושלים-בני ברק עם פרויקט שירי השבת שהוציא. כעת הגיע תורו של האח הצעיר, אבישי, לפרוץ עם אלבום בכורה – 'השם אחד'.

חדשיר | אבישי אשל | אלוקים גדול

נתחיל עם הקול – מבחינה ווקאלית, אבישי אינו מבייש את הפירמה. תגידו – כל אחד שגדל על שירי שבת עם חיים ישראל ואיציק אשל בכל סוף שבוע ייצא זמר – אז יש משהו בדבריכם. ובכל זאת, אבישי אינו משתרך מאחרי אֵחיו, הוא עומד לצדם, בשורה אחת. הסלסולים הדקים, המנעד הרחב, הרגש המדבק והשמחה המשכנעת – קנאת אחים, במקרה שלנו, הרבתה כישרון. אז מה לא? גרון מדהים יש לנו במשפחה, כבר שניים, חשבתי למצוא כאן משהו חדש. חיפשתי ייחודיות מקורית ולא העתק מחיים והדבק הדבק באיציק ובאבישי, לא שזה קל לשיר ברמה של הבכור, זה כישרון לא נורמאלי, אבל גלידה בפעם השלישית? טעים? אולי, בריא? לא בטוח.

חדשיר | אבישי אשל | הזמן שנשאר

הלחנים מצוינים, אם כי חלקם מועתקים משירים פופולאריים בינלאומיים ולאומיים 'מגויירים' (כמו למשל 'רק רוצים לרקוד'), מה שמצניח את המניות של הזמר כיוצר אם כי מעניק לו חשיפה בקרב מתבלבלי היוטיוב. אבל אם נתעלם מהם ונדבר על השירים האחרים שהולחנו אצל שמות מוכרים בז'אנר, מדובר באונקיות זהב בעולם המושגים המזרחי – קליטים, מסחררים ומהפנטים. כל שיר באלבום הארוך מאוד הזה, שמונה עשרה שירים, הוא להיט בפוטנציאל.

ומה לגבי המילים? זה מורכב. בעיקר כי אי אפשר לצפות ליותר מידיי בליריקה הים-תיכונית דתית, ואם באים בלי ציפיות המילים סבבה ומטה. אני מדבר על שירים שכל מה שמפריד בינם לבין שירים ים תיכוניים אחרים הוא מושא השיר. וזה מגיע למקרים מביכים, כמו למשל בשיר 'כי אתה': "כי אתה החיים שלי" (אמיתי!), "אתה בנשמה שלי" (נשבע לכם!) ו"יש לי בלי סוף אהבה בלב" (לריבונו של עולם, כן?).

אז האח החדש לבית אשואל - כן או לא? כיף להקשיב לאלבום, לעיבודים הבאמת יפהפיים ולאוויר הצלילי שבוקע מגרונו של אבישי בתנודות סלסוליות עדינות. לא כיף להתעמק במילים ומי שמתחבר לאחים הגדולים והוותיקים ימצא כאן אלבום חדש ומושקע של חיים, או של איציק, או של אבישי, קשה לזהות.