טכנולוגיה
טכנולוגיהצילום: iStock

הוועדה לפניות ציבור קיימה דיון על ההוראה החדשה של רשות שוק ההון לעבור למתכונת שליחת דו"חות פנסיה וביטוח ללקוחות באמצעות דואר אלקטרוני וטלפוני.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר הציג תלונות שהתקבלו בוועדה ואמר כי המתלוננים חשים שמידע חשוב נעלם מהם. "למרות הקדמה הטכנולוגית, ולמרות הצורך בשמירה על איכות הסביבה והחיסכון בנייר, עדיין ישנם אזרחים שאינם מחוברים לטכנולוגיה, אם ממניעים אידאולוגיים, או אזרחים מבוגרים ועולים חדשים שאינם מורגלים בשימוש באמצעים הללו. הוועדה דורשת לבטל את ההחלטה ולחזור לשלוח דו"חות נייר בדואר כברירת מחדל. מי שיבחר לקבל בדואר אלקטרוני במקום דואר רגיל יודיע לרשות, ובחירתו תכובד", אמר.

חבר הכנסת איציק שמולי הוסיף בדיון: "ברשות שוק ההון טוענים כי לאמצעים דיגיטליים יש יותר כוח להביא לשקיפות עבור הלקוחות. אני חולק על כך. יש להותיר את ברירת המחדל על כנה."

ח"כ אברהם נגוסה, יו"ר ועדת העלייה, הוסיף כי העולים נפגעים קשות משינוי הנהלים: "אומנם המדינה מאוד מתקדמת מבחינה טכנולוגית אבל ישנם אוכלוסיות מוחלשות שהמדינה קולטת: אוכלוסיות שבאו מארצות שונות אינן יכולות להתמודד עם ההנחיה החדשה. למשל עולים חדשים מהודו, תימן, אפריקה. קשיי השפה מקשים עליהם להתמודד עם הטכנולוגיה. חלילה מלפגוע באוכלוסיות שאינן מתמצאות בטכנולוגיה"

נציגי רשות שוק ההון הסבירו כי מטרת השינויים הללו היא אך ורק לטובת הלקוח. קיבלנו את התלונות מהוועדה ואנו מנסים לתפור את הבעיה של הכשלים הדיגטליים. ממש בימים אלו אנו פועלים כדי לתקן את העיוות, ואנו תקווה שבימים הקרובים תהיה לנו בשורה לציבור.

ח"כ הרב אייכלר ביקש כי הפתרון יבוא אך ורק באמצעות השבת ברירת המחדל על כנה: "רשות שוק ההון אינה חשודה על גרימת עוול מתוך רצון להרע לאזרח, אך הדרך להוכיח זאת היא להשיב את ברירת המחדל ולשלוח דו"חות בדואר כפי שהיה עד עכשיו.

בסיכום הדיון אמר יו"ר הוועדה "ישנו עיקרון נוסף וחשוב והוא - התיעוד. הדו"חות שאתם שולחים טכנולוגית אינם נשמרים כמו נייר. למרות הטכנולוגיה, אל יתהלל חוגר כמפתח, עדיין הנייר נשמר הרבה יותר טוב. אני משבח את רשות שוק ההון על שיפורים שנעשו לטובת הלקוחות, אבל ההחלטה לשינוי ברירת המחדל איננה נכונה. הוועדה מבקשת לשוב אל ברירת המחדל הרגילה ולשלוח בדואר כפי שהיה עד כה.

"אם אתם סבורים ששליחת הדו"חות גם בדואר רגיל וגם בדואר אלקטרוני תייקר את דמי הניהול אז תשלחו רק בדואר ותתנו ללקוח אפשרות לשנות את ברירת המחדל אם ירצה בכך".