משתתפי הכינוס אמש
משתתפי הכינוס אמשצילום: דוברות

קואליציית הארגונים הדתיים למאבק בזנות התכנסה אמש (רביעי) בבית המזרחי העולמי בירושלים.

באירוע השתתפו נציגויות מארגונים שונים בציונות הדתית בהם בני עקיבא, צהר, בית הלל וגיור כהלכה. בפתיחתו נערך מייצג אומנותי בנושא מיגור זנות של סטודנטיות ממכללת אמונה.

הקואליציה בראשותה של יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, שהוקמה על ידי מיטל בנשק ונועה מבורך, פועלת במטרה להעלות למודעות בציבור הדתי את חשיבות מיגור תופעת הזנות.

הקואליציה הוקמה לפני כשנה והנוכחות המגוונת של שלל הארגונים בציונות הדתית מוכיח כי הציבור הדתי לאומי עובר תהליך של הכרה ושיח בנושא שעד לאחרונה היה מוגדר כטאבו.

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי העומדת בראש הפורום שיתפה את הקהל מדוע החלה לפעול בנושא. "אני עוסקת שנים בעולם החברתי ומכירה היטב את החצרות האחוריות של מדינת ישראל. הייתי בטוחה שאני מכירה את הכל אבל בדיון שנערך באחת הוועדות בכנסת נחשפתי לנושא לראשונה. הנתונים שהוצגו שם היממו אותי ובהם גם העובדה שזו תופעה שחוצה מגזרים. השוק מהקיף התופעה יצר בי את התובנה כי יש לפעול למיגור הזנות. היה ברור לי שהציונות הדתית ששואפת להשפיע בכל זירה, חייבת להיכנס לנושא וכך פניתי לזהבה גלאון ואמרתי לה שאני רוצה להצטרף למאבק".

הרב איתן אייזמן ציין, "זנות הורסת את הקדושה ומלחמה בה היא מלחמה למען זהותו של עם ישראל. אדם שנופל בזנות מאבד את הקדושה והמוסריות שבו שכן היא פוגעת בגוף האדם ובנפש – שלו ושלה. זנות אינה מותרת לאישה שכן הלכה שאסור לאדם לחבול בעצמו. גם אם אישה מקבלת על כך תמורה היא עדיין חובלת בעצמה. בפועל נשים בזנות במקרים רבים לא רק שמתאבדות נפשית אלא מתאבדות בפועל. גם מצד הגבר הזנות אסורה. הזנות רואה באונס רצח וזנות היא אונס, גם אם זה כרוך בתשלום. אנחנו כחברה חייבים לפעול בעניין מתוקף המצווה של לא תעמוד על דם רעך."

הרבנית רחלי פרנקל הוסיפה, "אני זכיתי לחיות את החברה הישראלית בצורה הכי חזקה, שהופכים עולמות כדי להציל שבויים. ואני חייה בחברה שנושא הצניעות הוא חלק אינטגרלי ממנה, זו שמקדשת את האישות בטבילה במקווה ולא רוצה לדון בביב הזה. הידיעה שזה קורה אצלנו, עם ישראל, ולא אצל הגויים ואי שם אצל הפריץ היא לא פשוטה. קל להדחיק כי לא רוצים לדעת את זה. אבל אנחנו כחברה ששואפת לעזרה לזולת, לקודש ותיקון עולם לא יכולים לעמוד מנגד ולהשלים עם עצם קיומה של התופעה."

הרב דורון פרז, מנכ"ל המזרחי העולמי, ציין בדבריו "ארגון דוגמת המזרחי העולמי שעוסק ביהדות התפוצות לא יכול להתרחק מעוולות שמתרחשות בד' אמות של החברה הישראלית. אי אפשר לומר ידנו לא שפכו את הדם הזה וחובה עלינו להיות מעורבים במאבק למיגור זנות שנוגדת את הערכים הבסיסיים ביהדות. לא סתם חז"ל קבעו לקראת סופו של יום הכיפורים את הקריאה בתורה בפרשת העריות. היחס לגילוי עריות הוא היחס לאתיקה מינית. זה אבן בוחן של חברה יהודית מתקנת ועל כן חברה ששואפת לקודש חייבת לפעול למיגור הזנות."

הרב מתניה ידיד, ראש מערך הבוגרים של תנועת בני עקיבא, התייחס לקושי לעסוק בנושא, "לא פשוט לתנועת נוער דתית להיכנס לנושא הזה, אך אם אנחנו מחויבים להציב לנוער שלנו קווים אדומים, אנחנו חייבים לעסוק בנושא. הפגיעה בערכים יהודיים דוגמת השמירה על המשפחה היא דוגמה לכך מדוע בני עקיבא רואה את עצמה כחלק מהמאבק הזה."

הרבנית חנה השקס, מארגון בית הלל, טענה בדבריה כי חוק הפללת לקוחות זנות צריך להיות חלק מהשיח הבית מדרשי וההלכה. "בהקשר זה חייבים להבהיר שההלכה מגדירה שיחסי מין הם דבר שמתקיים בין בני זוג, כשיש מסגרת של אהבה ונישואין. יחסים במסגרת של זנות איננה עולים בקנה מידה עם ההלכה אלא סותרים אותה. למרות שאנחנו כציבור דתי אוהבים לדבר על קדושה, אנחנו לא יכולים לברוח מלדבר על הנושא."

עו"ד ניצן כהנא, ממטה המאבק לסחר בנשים ובזנות, אמרה לנוכחים, "אי אפשר לדבר על הערב הייחודי והמרגש שנערך היום בלי להזכיר את שתי קרבנות הזנות שמתו רק בשבוע האחרון. המאבק בצריכת זנות הוא מאבק שעוסק בדיני נפשות, וקיבלה עוד תזכורת מרה על הדחיפות להושטת יד ל12,000 הנשים בזנות בישראל. האירוע הערב מסמל שוב עד כמה המאבק בצריכת זנות הוא מאבק לאומי. החברה הישראלית התעוררה כבר כולה, וקואליציית הארגונים הדתיים מוכיחה הלכה למעשה שהאחריות לתיקון הניצול העתיק בעולם חלה על כולנו כחברה."

מיטל בנשק ונועה מבורך, מייסדות קואליציית הארגונים הדתיים למאבק בזנות, ציינו בדבריהן, "לציונות הדתית יש כח עצום. אנחנו רואים אותו בעיקר במרחבי הפוליטיקה, קידום התיישבות ובעשייה חינוכית. המוטבציה העצומה כעת להפנות את הכח הזה כדי לטפל בעוולות שהזנות יוצרת היא לא פחות מהיסטורית. בכס חווינו שפה דתית חדשה שיודעת להסביר מי המנצל ומי הקורבן. שבה בה החובה הדתית היא לא להישאר אדיש אלא לפעול. אנחנו בטוחות שיחד עם הארגונים שנכחו פה נמשיך לתרגם את השפה הזו גם להמשך עשייה משמעותית בשטח כפי שהתחלנו לפני מספר חודשים עם פרויקט סלי מזון לנשים בזנות שנמצאות בתהליכי שיקום."