פינלנד תחקור. נשיא פינלנד סאולי ניניסטה
פינלנד תחקור. נשיא פינלנד סאולי ניניסטהצילום: רויטרס

פינלנד תחקור עדויות אודות מעורבות חייליה בהריגת יהודים בשואה, כך הודיע נשיא פינלנד, סאולי ניניסטה.

ההודעה על תחילת החקירה, הראשונה מסוגה בפינלנד, הגיעה אתמול במכתב לאפרים זורוף, ממרכז ויזנטל, לאחר שזה פנה לניניסטה בבקשה לפתוח בחקירה בעקבות גילוי עדות בכתב של קצין פיני, שהודה כי השתתף באופן פעיל ברצח המוני של יהודים באוקראינה.

בקיץ של שנת תש"א נכנסה פינלנד למלחמה נגד ברית המועצות, בתמיכת גרמניה. מלחמה זו נקראה 'מלחמת ההמשך', ובה הועמדה למבחן נאמנותם של היהודים הפינים לארצם.

למרות שיתוף הפעולה עם הנאצים, היהודים לחמו בצבא הפיני כמו שאר האזרחים, שכן הם ראו בכך לחימה למען חירותה ועצמאותה של פינלנד.

באותה התקופה הברית עם הנאצים היתה יותר תאורטית ממעשית, ורוב הפינים כלל לא חוו קשר עם הגרמנים. החיילים היהודים בצבא הפיני לא הסתירו את דתם, והיה קיים אפילו בית כנסת בחזית.

החיילים הגרמנים שלחמו לצד הפינים היו מודעים לקיומו של בית הכנסת אך לא התערבו בכך. כשמנהיגי הצבא נשאלו לגבי החיילים היהודים, הם הגנו עליהם והצהירו שאין שום הבדל בינם לבין שאר החיילים.

רופאים צבאיים יהודים אף טיפלו בחיילים גרמנים והצילו את חייהם.

אולם החל משנת תש"א, עם התחלפותה של הממשלה הפינית, השתנה היחס הפיני ליהודים, והפליטים היהודים סולקו מהערים המרכזיות אל הכפרים, ללא עבודה או מגורים.

בתש"ב נלקחו תשעה פליטים יהודים ממחנה העבודה אל מטה המשטרה הפינית בהלסינקי, שם הוסגרו לידי הגסטאפו באסטוניה יחד עם 20 פליטים אחרים. דבר ההסגרה הגיע לעיתונות שהקימה מחאה גדולה, אליה הצטרפו שרי ממשלה ופוליטיקאים רבים.

לא ידוע אם גרמניה דרשה במהלך המלחמה להסגיר לידיה את כל יהדות פינלנד, כפי שציוותה על רבות מבנות בריתה האחרות. חוקרים מאמינים שלא היתה דרישה כזו, שכן פינלנד היתה שותפה חשובה לגרמנים, ואלו לא חפצו לקלקל את היחסים בין שתי המדינות.