ד"ר חגי בן ארצי
ד"ר חגי בן ארציצילום: חזקי עזרא


ד"ר חגי בן ארצי, היסטוריון ומרצה לתנ''ך ומחשבת ישראל, תוקף בערוץ 7 את הרמטכ''ל גדי איזנקוט וקורא לחיילים לסרב לעבור קורס קצינים כל עוד איזנקוט מכהן בתפקידו.

קריאתו של בן ארצי נאמרת על רקע הדיווח ב''כאן 11'' ולפיו צוער בקורס קצינים בבה"ד 1 הודח לאחר שסירב לבצע משימה עם צוערת. נציין כי בוועדת ההדחה הודה הצוער המודח כי שגה.

"אני מרגיש שיש לי זכות מוסרית להגיב בין השאר בגלל שאני הייתי אחרי מלחמת יום הכיפורים הקצין הדתי הראשון בוגר ישיבת הסדר, זו וזכות מיוחדת לה זכיתי כמורה ומחנך של מאות תלמידים לעודד בכל השנים את תלמידיי ללכת לקורס קצינים. בין תלמידיי הרבים סא"ל עמנואל מורנו הי"ד ועוד קצינים רבים", מספר בן ארצי.

לדבריו, לפני כשנתיים עם פרסום פקודת השירות המשותף, הוא הזהיר כי הפקודה פוגעת בזכות הבסיסית של חייל ובעיקר של קצינים דתיים בבה"ד 1 לשרת בהתאם לאמונתם ולערכי התורה וההלכה.

''מאז נערכו הרבה פגישות ודיונים עם הרמטכ"ל ונעשו שינויים בפקודת השירות המשותף. אך האירוע אתמול מגלה לנו שלא מדובר כאן בכשל נקודתי או בטעות אלא במערכת שלא מסוגלת לתקן את עצמה, מערכת שהציבה לעצמה כיעד לחנך את החייל הדתי ובמיוחד את הקצין הדתי".

לטענת בן ארצי הכתובת היא הרמטכ"ל הנוכחי ורק הוא אשם בהתנהלות הזו, "אם אחרי כל כך הרבה פגישות עם הרמטכ"ל על פקודת השירות המשותף הוא מאשר הדחה של צוער שהעילה לפי הכתבה היא לא כי הוא כשל במבחן אלא בגלל שהוא סרב לבצע משימה עם צוערת וזה בניגוד להבעת רצונו להיות בצוות מגדרי ולהתאמן רק עם בנים, והנה מדיחים אותו, כלומר הצבא מעדיף את השירות המשותף על פני הקצין הדתי שהיה יכול להיות קצין מצטיין, רק כי הוא סירב לבצע משימות עם צוערת.

''זה פשוט מזעזע אותי כי אם זה קורה אחרי כל כך הרבה דיונים על פקודת השירות המשותף מול הרמטכ"ל והוא כעת מאשר הדחה ובכך לכפות על הקצינים הדתיים שירות משותף, משימות ואימונים עם בנות, אז כנראה שבעניין הזה צודק הרב שמואל אליהו שטוען שהרמטכ"ל מכשיל את צה"ל באופן שיטתי נגד הציבור הדתי ונגד החיילים הדתיים".

בן ארצי קורא לבני הציונות הדתית שלא ללכת בעת הזאת לקורס קצינים, "כל עוד המצב הזה נמשך אין לנו ברירה ולמרות שכל השנים קראתי לתלמידי ללכת לקורס קצינים, אני אומר היום לנוער הדתי - כל עוד הרמטכ"ל הזה גדי איזנקוט עומד בראש צה"ל אין לנו ברירה אלא להימנע מללכת לקורס קצינים, ואני אומר את זה בכאב.

''הצבא נחוש ועקבי לחנך מחדש את הקצינים הדתיים ולכן אם זה הרמטכ"ל וזו ההנהגה של צה"ל, לתת את הכיוון הפמיניסטי, אין לנו ברירה וצריכים היום לחכות לימים טובים, לחכות לרמטכ"ל אחר עם הידברות לציבור הדתי שישנה את כל המדיניות של צה"ל''.

ד"ר בן ארצי מוסיף, ''אנחנו רוצים להפסיק לשמוע עשרות תלונות של צוערים דתיים שנתקלים בפגיעה בערכיהם, באמונותיהם ובהלכה. המטרה היא להוציא קצינים טובים ומסורים ולא קצינים שמתאמנים עם בנות, וכל עוד זה המצב אין לנו מה לחפש שם".

מדובר צה"ל נמסר בעקבות הכתבה בכאן 11, כי "הצוער לא פעל כמצופה מקצין לעתיד, לאחר שלא ביצע מטלה שהוטלה עליו ולא בחן פתרונות אפשריים, וכי מדובר במשימה שנייה שהוא לא הסתדר איתה". כמו כן, בוועדת ההדחה הודה הצוער המודח כי שגה.