פגישת נתניהו טראמפ בדאבוס

נשיא ארה"ב טראמפ נפגש הערב (חמישי) עם ראש הממשלה נתניהו בדאבוס. הוא הבהיר כי הכספים האמריקנים יועברו לפלסטינים רק אם ישובו לשולחן המשא ומתן.

"אנחנו נותנים לפלסטינים מאות מיליוני דולרים, והם לא מכבדים אותנו. הם לא כיבדו אותנו כשלא אפשרו לסגן הנשיא לבקר אותם ואנחנו צריכים להמשיך לסייע להם? הכסף הזה על השולחן ולא יעבור אליהם, אלא אם יחזרו למשא ומתן. צריך להבין שהסיוע הכספי לפלסטינים הוא לא דבר מובן מאליו", אמר טראמפ בפתח הפגישה עם נתניהו.

"ישראל רוצה בשלום", אמר טראמפ, "והנושא המשמעותי ביותר שהיה במחלוקת הוא ירושלים. אנחנו הורדנו אותו מסדר היום. לא צריך לדבר כרגע על ירושלים. ארה"ב נתנה משהו וגם ישראל תיתן. אבל לפני כן, הפלסטינים צריכים לכבד אותנו אחרת, לא נמשיך לשום מקום".

הנשיא האמריקני נשאל על התוכנית האמריקנית המדוברת להשגת שלום בין ישראל והפלסטינים וענה, "תהיה לנו הצעה נהדרת לפלסטינים, שתהיה טובה לא פחות עבור ישראל. היא תכסה הרבה מאוד סוגיות שבהן עסקו במהלך השנים".

הוא התייחס גם להצבעה נגד ההכרה האמריקנית בירושלים באו"ם. "בעניין האו"ם אנחנו מוצאים את עצמנו במיעוט. אנחנו שומעים שכולם נגדנו ואנחנו משקיעים מיליארדים במדינות שלא תומכות בנו ומפנות לנו עורף. בניגוד אליהן, ישראל תמיד עמדה ועומדת לצידנו", אמר טראמפ.

הוא ציין את חוזקה של מערכת היחסים בין ישראל לארה"ב ואמר, "אחד הנושאים המרכזיים בינינו הוא העברת השגרירות - ואם מדובר על לוח הזמנים, אני יכול לומר שלפחות חלק מהשגרירות בירושלים ייפתח עד סוף השנה הבאה".

ראש הממשלה נתניהו אמר כי ההחלטה על ההכרה בירושלים תיזכר בדפי ההיסטוריה. "זו הפגישה הראשונה שלנו מאז ההחלטה שלך להכיר בירושלים כבירת ישראל - זו החלטה היסטורית שתהיה לה השפעה על הדורות הבאים. אנשים אומרים שזה לוקח אחורה את תהליך השלום - ואני אומר שמכאן אנחנו מנהלים תהליך שמתבסס על האמת".

"אנחנו נזכור תמיד את תמיכתך ההיסטורית בסוגיית ההסכם עם איראן ואם תחליט לפרוש ממנו ולא יהיו השינויים הדרושים, אנחנו נתמוך בכך לחלוטין. אנחנו מעריכים את העובדה שאתה עומד לצידנו ולצד אחרים במאבק נגד איראן", סיכם נתניהו.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן השיב לדברי הנשיא האמריקני טראמפ שאמר כי וושינגטון תפסיק לסייע כלכלית לפלסטינים במידה ולא יחזרו לשולחן המשא ומתן.

"אם סוגיית ירושלים תישאר מחוץ לשולחן, ארה"ב אף היא תישאר מחוץ לו", אמר אבו מאזן.