נתניהו
נתניהוצילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (מוצאי שבת) כי הורה לשגרירת ישראל בפולין להיפגש עוד הערב עם ראש ממשלת פולין, בעקבות החוק החדש האוסר על אזכור חלקה של המדינה בשואת היהודים.

"החוק מופרך, אני מתנגד לו בתוקף. אי אפשר לשנות את ההיסטוריה, ואסור להכחיש את השואה", אמר נתניהו.

השר לנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן אמר כי החוק החדש בפולין הוא "חוק איום ונורא שיפגע ביכולת לחנך נגד שנאה וגזענות".

"אי אפשר להתכחש לחלקם של פולנים רבים לשואה ולסיוע לנאצים במעשי הרצח. אני קורא לממשלת פולין לפעול מיידית לביטול החוק המביש", הוסיף ארדן.

משרד החוץ הודיע כי ישראל מתנגדת להצעת החוק בפולין שאוסרת לומר "מחנות השמדה פולניים", ומבקשת מממשלת פולין לתקנה לפני קידום החקיקה.

מהמשרד נמסר כי "שום חוק לא יכול לשנות את האמת ההיסטורית, ואין מקום לחנך את משפחות ניצולי השואה שחיות בכל יום את זיכרון יקיריהם שנספו בתופת".

מוקדם יותר היום צייץ יו"ר יש עתיד יאיר לפיד בעברית ואנגלית כי "אף חוק פולני לא ישנה את ההיסטוריה, פולין הייתה שותפה לשואה. מאות אלפי יהודים נרצחו על אדמתה מבלי לפגוש קצין גרמני אחד".

הסערה החלה לאחר שהפרלמנט הפולני אישר אתמול (שישי) חוק שאוסר על אזכור מעורבותה של פולין בפשעי השואה וכן שימוש במונח "מחנה השמדה פולני", בהם הנאצים רצחו בשיטתיות יהודים על אדמתה במהלך מלחמת העולם השנייה.

על פי החקיקה החדשה מי שיעבור על החוק, גם מחוץ לפולין, צפוי לעונש של עד שלוש שנות מאסר.

החוק מגיע בתגובה למספר מקרים בשנים האחרונות בהם התקשורת הזרה השתמשה במונח "מחנות השמדה פולניים" לתאר את אושוויץ ומחנות נוספים שהפעילו הנאצים בפולין הכבושה.