ז'אן-קלוד יונקר
ז'אן-קלוד יונקרצילום: באדיבות האיחוד האירופי

נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, פרסם הערב (מוצ"ש) הצהרה לציון יום השואה הבינלאומי.

"אנו מכבדים היום את זכרם של ששה מליון יהודים וקורבנות אחרים שנספו בזמן השואה. אנו גם מכבדים את אלה ששרדו את השואה, וביניהם הנשיאה הראשונה של הפרלמנט האירופי סימון ווייל, שהקדישה את חייה לפיוס, ושלצערנו הלכה לעולמה בשנה שעברה".

הוא ציין כי "יום זה צריך להזכיר לנו לעמוד על המשמר מפני שנאה, אפלייה ודה-הומניזציה. זהו יום בו עלינו להתעמת עם אלה המפיצים שקרים על ההיסטוריה שלנו ועם אלה המטילים ספק בשואה או שוללים את משמעותה הבסיסית עבור אירופה היום".

נשיא הנציבות האירופית גם מתחייב לספר לדורות הבאים את סיפורם של הניצולים. "כיוון שמספרם של ניצולי השואה הולך ופוחת, יש לנו אחריות מוסרית להבטיח שהסיפור שלהם יישאר חלק מהזכרון הקולקטיבי האירופי, גם עבור הדורות הצעירים. לפיכך, הנציבות תחזק את שיתוף הפעולה שלה עם ארגונים בינלאומיים הפועלים למען זכרון השואה, כפי שגם התבקשנו על ידי הפרלמנט האירופי. לימוד השואה הוא מרכזי בבניית עמידות נגד כל צורות השנאה בחברות האירופיות שלנו, והפרלמנט האירופי קבע הגדרה של אנטישמיות לצורך חינוך והדרכה טובים יותר".

יונקר דורש מהאירופים לגלות יותר עניין במניעת אנטישמיות. "זהו יום בו אנו מגנים בתוקף שנאה, גזענות ואנטישמיות בכל צורותיהן. עלינו לבנות חברה חזקה המתייצבת לצד מה שנכון. צריך שאנשים ידברו בקול ויפעלו כשהם רואים מעשים גזעניים בציבור או כשהם שומעים סיסמאות אנטישמיות ברחובות אירופה, כפי שהייינו עדים להן לאחרונה".

"אנטישמיות אינה מהווה איום רק עבור יהודים אלא היא מהווה איום בסיסי לחברות הפתוחות והליברליות שלנו. זכרון זוועות השואה, פרק חשוך ביותר של ההיסטוריה האירופית המודרנית, היא חיונית להבנת ערכו של האיחוד האירופי היום. הקמנו את האיחוד המבוסס על זכויות אדם אוניברסליות, דמוקרטיה, שלטון החוק והיעדר אפלייה, במטרה למנוע זוועות כאלה, ובשמם של ערכים אלה עלינו לשמור על האיחוד ולשפרו באופן מתמיד", סיכם יונקר.