בניה בביתר עילית
בניה בביתר עיליתצילום: נתי שוחט, פלאש 90

המנהל האזרחי וצה"ל הודיעו היום (ראשון) לתושבי הכפרים הפלסטינים באזור העיר ביתר עילית כי הם מאפשרים להם לשוב ולהיכנס לעיר על מנת לרוקן את הביוביות באופן מסודר.

בתחילת החודש פנה מנהל בית הספר שדה כפר עציון, ירון רוזנטל לראש המנהל האזרחי להסדרת הביוב של הכפרים הפלסטינים. "בחמש עשרה השנים האחרונות, רוקנו תושבי הכפרים חוסאן, בתיר, נחלין וואדי פוכין את בורות הביוב שלהם לתוך ביוביות שרוקנו את הביוב בנקודת שפיכה לקו ביוב באזור ביתר עלית. לאחרונה הורחבה ביתר עילית ונאסר על הביוביות הפלסטינאיות להיכנס למקום שבו רוקנו את הביוב", כתב רוזנטל במכתבו.

"הפתרון החוקי היחיד, שעומד בפני תושבי הכפרים הללו הוא לרוקן את הביוביות באזור בית סחור, אלא שהמרחק הרב מהכפרים הללו לנקודת השפיכה בבית סחור, גורם לעלות יקרה מאוד של כל נסיעה, ולבעיות לוגיסטיות מורכבות, שלמעשה הופכים את ריקון הביוב בצורה חוקית וסביבתית למורכבת מאוד. המצב שנוצר גורם לריקון ביוב בשטחים פתוחים ולהזרמת ביוב ברחובות הכפרים בעת שיורד גשם. כמובן שהביוב מחלחל למי התהום ומזהם את אקוויפר ההר ואת מעיינות השכבה של הרי ירושלים".

רוזנטל הוסיף במכתבו "לפי מה שנמסר לנו, בהשקעה כספית קטנה, ניתן לפתוח נקודת ריקון חדשה של ביוב מחוץ לביתר עלית ולפתור את הבעיה שגורמת לסבל לתושבי הכפרים ולזיהום מי התהום של כולנו".

יצוין כי בשבוע שעבר נקראו המטיילים שלא להתקרב למים הזורמים בנחלים אוג, קדרון, דרגות ועוד זאת בשל זיהום המים בשופכי ביוב שהוזרמו אל הוודיות והנחלים.