שרה נתניהו בטקס יום השואה הבינלאומי
שרה נתניהו בטקס יום השואה הבינלאומיצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, השתתפה בטקס לרגל יום השואה הבינלאומי בחיפה, של עמותת "יד עזר לחבר".

נתניהו אמרה באירוע כי "לפני 70 שנה ניערנו מעלינו את אבק המשרפות והקמנו את מדינת ישראל שכולנו כל-כך גאים בה. אתם, הניצולים והניצולות, השורדים והשורדות משמשים עדות חיה לעוצמות שטמונות בעם היהודי.

''יצאתם מן התופת הנאצית מלאי כאבים וצלקות, אבל לא נכנעתם לייאוש. עזרתם לבנות את המדינה, להגן עליה, לפתח אותה. הקמתם משפחות וגידלתם ילדים, נכדים ונינים לתפארת", אמרה. ''יש לנו, לכולנו, הכרת תודה עצומה כלפיכם. לכן ביום המיוחד הזה, יום השואה הבינלאומי, אני רוצה להדגיש שלוש חובות שיש לנו, כמדינה וכאזרחים: החובה למנוע שואה נוספת, החובה לזכור את הנספים בשואה, והחובה לדאוג לרווחתם של ניצולי ושורדי השואה.

''החובה הראשונה - היא להבטיח שטרגדיה נוראה כמו זו שידענו לא תישנה. לעולם לא עוד. עמנו לא יחזור להיות חלש וחסר-מגן, עלה נידף ברוח. יש לנו, ברוך ה', מדינה חזקה, צבא חזק ומתקדם וכוחות ביטחון מעולים – ויש לנו כמובן הנהגה שמתייחסת ברצינות לכל איום ושומרת עלינו.

''החובה השנייה – הזיכרון וההנצחה. החובה המוסרית שלנו היא לזכור ולא לשכוח; את הקורבנות, את הסבל, את גבורת הרוח בגטאות ובמחנות בתנאים קשים מנשוא. עוד כילדה אני זוכרת את אבא שלי, שמואל בן-ארצי ז"ל - בן העיירה בילגוריי בפולין, ושריד כמעט יחיד למשפחתו, מתקשה לדבר, וגרונו נחנק מדמעות על קרוביו שנספו בשואה: אחיו, הוריו, אחותו התאומה. הוא העביר לנו, ילדיו, את לפיד הזיכרון – ואנחנו מעבירים אותו לילדינו.

''אני חושבת שחובה על כל המדינה להעביר את זה לדור הצעיר. לא נרפה מן המשימה הקדושה הזאת. מוזיאון השואה החדש שנחנוך פה עוד מעט יהיה אמצעי מרשים של הנצחה. מאחורי כל אחד מפריטי התצוגה יש סיפור מרתק''.

''והחובה השלישית – כלפיכם, הניצולים והשורדים. עלינו להבטיח בכל דרך אפשרית את רווחתכם וכבודכם. לא מדובר רק על ההיבט החומרי, למרות שהוא חשוב – ובשנים האחרונות המדינה עושה הרבה מאוד במישור הזה. אני יודעת שבעלי, ראש הממשלה, דאג לתקציבים מיוחדים עבורכם, ואני חושבת שצריך לדאוג לעד הרבה יותר ואני מקווה שזה יגיע.

''מעבר להיבט החשוב הזה – אני מתכוונת גם להתעניינות בסיפור שלכם, בחייכם ובעוצמות הכאב שעברתם. אני חושבת שאתם ראויים ליחס חם כלפיכם, לחיבוק שמגיע לכם מכל אזרחי מדינת ישראל. מעבודתי, אני מכירה את השלכות המצוקה שידעתם בגיל רך.

''אין מי שיחזיר לכם את הילדות האבודה, אבל יש פיצוי בדמות הילדים והנוער שמגיעים לבית החם של 'יד עזר לחבר' כדי להיות איתכם. זהו ביטוי אחד מני רבים לעבודה הנפלאה של שמעון סבג וכל הצוות המסור שאיתו – למענכם. כולנו מושיטים לכם יד – בתשומת לב ובאהבה גדולה!", הוסיפה רעיית ראש הממשלה.