נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: הלל מאיר/TPS

שר החינוך נפתלי בנט הורה למנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב, להקדיש השבוע בבתי הספר שני שיעורים ללימוד השואה, בדגש על מעורבות עמי אירופה בזוועות השואה ושיתוף הפעולה שלהם ברצח יהודים.

ההנחיה של בנט ניתנה בעקבות הצעת החוק הפולנית המתכחשת למעורבות פולין בשואת העם היהודי.

בעקבות כך, משרד החינוך הפיץ היום (ב') מערך שיעור בנושא "תגובת האוכלוסייה במדינות הכבושות על ידי הנאצים לגורל היהודים בשואה".

מערך השיעור, שגובש בשיתוף עם "יד ושם", מיועד לתלמידי כיתות ז' עד י"ב, ומסייע למורים (מחנכים, מורים להיסטוריה ומורים ביתר המקצועות) להנגיש לתלמידים מידע מהימן בנושא, על רקע הליך החקיקה שמתקיים בימים אלה בפרלמנט הפולני.

מערך השיעור מכיל מגוון הצעות לחומרי למידה רלוונטיים: חומרים מאתר "יד ושם", סרטוני עדויות של ניצולים, מקורות היסטוריים ושאלות לדיון בכיתה. מערך השיעור מאפשר לתלמידים להעמיק בנושא, תוך שימת דגש על העובדות ההיסטוריות והנסיבות שהובילו להירצחם של היהודים בפולין ובכלל בשטחי אירופה המזרחית (לרבות ברית המועצות) באירופה המערבית, בצפון אפריקה ובבלקן.

שר החינוך בנט אמר ״עובדה היסטורית היא שפולנים רבים סייעו לרצח יהודים, הלשינו, הסגירו, רצחו בעצמם יהודים בזמן השואה, ואף לאחריה. אכן המושג 'מחנות השמדה פולנים' אינו מדויק שכן מדובר במחנות השמדה גרמנים על אדמת פולין. אבל, כאמור, אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש לא מעט פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים - ועלינו לוודא כי תלמידי ישראל מכירים את המציאות כפי שהתרחשה.

''את עובדות אלה יש ללמד ולהשריש בדור הצעיר. על כן, הוריתי למערכת החינוך להקדיש שעתיים כבר השבוע ללימוד הנושא״, הוסיף בנט.

מנכ"ל משרד החינוך אבואב אמר כי ''בתקופת השואה, כ-200,000 מיהודי פולין נרצחו על ידי הפולנים עצמם. תלמידי ישראל צריכים ללמוד ולהכיר עובדה זו, בעיקר עכשיו, על רקע ניסיונות לטשטש עובדות היסטוריות. מערך השיעור שגובש משמש נדבך נוסף עבור מערכת החינוך, בהנחלת סיפורו של העם היהודי".