משתתפי המירוץ בבולוניה
משתתפי המירוץ בבולוניהצילום: שחר עזרן

יותר מאלף רצים השתתפו אתמול (ראשון) בבולוניה במרוץ מיוחד לזכר הנספים בשואה, שהתקיים כחלק מסדרת אירועים המתרחשים ברחבי איטליה לציון יום השואה הבינלאומי.

מסלול המרוץ, המתקיים זו השנה השנייה ברציפות, עבר בין אתרים היסטוריים יהודיים, ביניהם גם אתרים מתקופת השואה.

האירוע התקיים ביוזמת איגוד הקהילות היהודיות באיטליה, בשיתוף עם הקהילה היהודית בבולוניה וועדת ההיגוי האיטלקית לאירועים לציון השואה ובתמיכת הקונגרס היהודי העולמי וארגונים מקומיים נוספים.

מרוץ הזיכרון, הנערך תחת השם "המרוץ לזיכרון: מביטים קדימה", נערך לראשונה ברומא בשנה שעברה כמרוץ הספורט הראשון באירופה להנצחת השואה.

השנה, החליטה הקהילה האיטלקית להביא את המרוץ לעיר בולוניה, לציון 80 שנים לחקיקה האנטי-יהודית אשר התרחשה בעיר, ולזכרו של אברהם ארפד וייס, יהודי יליד הונגריה ומאמנה לשעבר של קבוצת הכדורגל של בולוניה, אשר נשלח למחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו יחד עם אלפים מבני הקהילה היהודית בעיר, שם גם מצא את מותו.

המרוץ נערך בשני מסלולים – 5 ק"מ ו-12 ק"מ – ועבר דרך אתרי זיכרון מרכזיים בקהילה היהודית ואתרים לזיכרון השואה בעיר, ביניהם "כיכר הזיכרון", אנדרטת הזיכרון "פורטה לאמה", הנקראת גם "שער המים", לזכר הקרב בו ניצחו פרטיזנים איטלקים את החיילים הנאצים לאחר קרב ממושך שנערך במקום, אנדרטת צרטוסה לזכר הפרטיזנים וקורבנות השואה, מצבתו של ארפד וייס, המצבה ברחוב פינצי לזכרם של יהודי בולוניה אשר גורשו למחנות ההשמדה, האנדרטה למען הקדושים בכיכר הגדולה בעיר והמוזיאון היהודי בבולוניה, במקביל לאתרים נוספים.

ראש עיריית בולוניה, וירגיניו מרולה, דיבר על חשיבות קיום האירוע, 80 שנה לאחר חקיקת החוקים הגזעניים כנגד הקהילה היהודית בעיר, והוסיף כי "חשוב לשמר את זיכרונות העבר ולהתקדם קדימה".

נעמי די-סגני, נשיאת איגוד הקהילות היהודיות של איטליה, אשר יזם את מרוץ הזיכרון ברומא בשנה שעברה ואת מרוץ הזיכרון בבולוניה השנה, אמרה כי "גם ברגעים החשוכים ביותר בהיסטוריה, תמיד היה אור".

"חשיבות אירוע זה", אמר די-סגני, "היא להראות כי האנושות תמיד מחפשת אחר האור, וכי למרות זוועות השואה, הקהילה עודנה חזקה. אנו רצים באתרי העבר, אל עבר העתיד", הוסיפה.

מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי, רוברט זינגר, אשר השתתף במרוץ יחד עם נציגי "הדיפלומטים היהודים" של הארגון, שיבח את איגוד הקהילות היהודיות ואת הקהילה היהודיות של בולוניה על היוזמה.

"זהו לא פחות מניצחון שבדיוק 80 שנה אחרי שהחל הקמפיין נגד התושבים היהודים בבולוניה, הקהילה שלכם עדיין משגשגת ואנו חוגגים בפומבי כיהודים, על ידי ריצה בראש מורם ברחובות העיר. אני מאמין שהמאמן וייס, אשר הקדיש את חייו לספורט ולאחווה, לפני שנרצח באכזריות רק בשל היותו יהודי, היה גאה במאמצים שלנו היום להבטיח שלעולם השואה לא תשוב", הוסיף זינגר.

"לציון זכרם של הנספים בשואה", אנר זינגר, "יזם הקונגרס היהודי העולמי את קמפיין We Remember העולמי, אירוע זיכרון השואה הגדול ביותר בהיסטוריה. יחד עם מיליונים ברחבי העולם, כולל אלה שנמצאים כאן אתנו היום, אנחנו עושים שינוי אמתי בכל הנוגע להעלאת המודעות לזוועות אותן נאצלו היהודים לעבור, ומכריזים לעולם בקול רם, כי לאנטישמיות והשנאה אין מקום בחברה של ימינו", סיכם.