יצחק הרצוג
יצחק הרצוגצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, פנה היום (שני) במכתב רשמי ליו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין וליועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אייל ינון, בדרישה לבטל את החרמת חוקי האופוזיציה על ידי ועדת השרים לחקיקה.

לדבריו את החרם מובילים מזה מספר שבועות שרת המשפטים איילת שקד, שר התיירות יריב לוין ויו"ר הקואליציה דוד אמסלם בעקבות הפיליבסטרים של האופוזיציה ב"חוק ההמלצות" ו"חוק ליצמן".

במכתב אותו שלח הרצוג נכתב כי, "לפני מספר שבועות הודיעו השר המקשר בין הממשלה והכנסת שר התיירות יריב לוין, יו"ר ועדת השרים לחקיקה שרת המשפטים איילת שקד ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם, כי לאור התעקשות האופוזיציה להפעיל את הכלים (הלגיטימיים) העומדים לרשותה בהצבעות על החוקים שנודעו כ"חוק ההמלצות" וכ"חוק ליצמן", לא תדון יותר הממשלה באמצעות ועדת השרים לחקיקה בהצעות חוק פרטיות המועלות על ידי ח"כים מן האופוזיציה. הייתה זו בעצם הכרזה רשמית של חרם כלפי האופוזיציה".

הרצוג הוסיף כי חרף העובדה שחלף זמן ממושך מאז ההתרחשויות חוקי האופוזיציה עדיין אינם עולים בוועדה. "חלפו מיני אז כמה שבועות והחרם של הממשלה נמשך בצורה בוטה וגסה. ועדת השרים לחקיקה בראשותה של שרת המשפטים איילת שקד וממלא מקומה, השר יריב לוין, ממשיכה בסירובה לאפשר דיון ענייני ופרטני בהצעות החוק של האופוזיציה. כל זאת בפיקוח ותמיכה של יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד אמסלם", כתב הרצוג והוסיף כי, "יצוין כי מרכז האופוזיציה, ח"כ יואל חסון, ניסה לשכנע את ראשי הקואליציה לחזור בהם מעמדתם, אך נכון לעכשיו לא נענה".

הרצוג סיים את מכתבו בדרישה נחרצת לעצור את החרם שפוגע בדמוקרטיה הפרלמנטרית ובמעמדה של הכנסת וכתב, "לאור האמור, הריני פונה אליכם מתוקף תפקידכם וסמכותכם בדרישה נחרצת לשים קץ לשערורייה זו. מדובר בפגיעה קשה ועמוקה בציפור נפשה של דמוקרטיה פרלמנטרית ובפגיעה חסרת תקדים במעמדה של כנסת ישראל המורכבת מסיעות קואליציה ואופוזיציה.

''חמור מכך - זו הפרה ברורה של מושכלות ראשונים של החוקה הפרלמנטרית הישראלית, הכתובה והנוהגת מימים ימימה וכמובן של תקנון הכנסת בכל הקשור להתייחסות הממשלה להצעות חוק פרטיות מסוג זה".

"אנו רואים זאת בחומרה רבה ואשר על כן, אנו דורשים התערבותכם המיידית כדי לשים קץ לחרם האמור. מובן כי אנו שומרים על זכויותינו לנקוט בצעדים פרלמנטריים, ציבוריים ומשפטיים במידה ולא תענה דרישתנו זו", סיכם הרצוג.