פילבוקס
פילבוקסצילום: דובר צה"ל

אם נסעתם פעם באזור יהודה ושומרון, בוודאי שמתם לב שלצד הכביש או בסמוך לצומת המרכזי בו חלפתם, ישנם מוצבים ייחודיים רבים.

ה"פילבוקסים", כפי שהם מכונים לרוב בשל המגדל הגבוה שבמרכזם, פרוסים לכל אורך הגזרה, ואין להם אח ורע באף מרחב אחר בו פועל צה"ל.

עשרות המוצבים הללו הם מתחמי לחימה קדמיים שנבנו במיוחד בלב אזורים בסיכון גבוה לפעילות חבלנית עוינת (פח"ע), ושנועדו לשמור על שגרת החיים של התושבים.

"יכולת התגובה המהירה של הלוחמים לאירועים בגזרה היא לא הסגולה היחידה של ה'פילבוקס'", מסביר קצין ביצורים בפיקוד המרכז, רס"ן בהא איברהים, "ההצלחות המבצעיות שהמתחם מאפשר מייצרות גם הרתעה כלפי מפגעים פוטנציאליים".

ממש ברגעים אלו, רבים מה"פילבוקסים" מאוישים על ידי כוחותינו. אך לצד פעילות זו, בפיקוד המרכז דואגים לשפץ את המוצבים המיוחדים, ואף לבנות בעת הצורך מתחמי לחימה חדשים מאפס.

"המוצבים החדשים נבנים בעקבות צורך מבצעי עליו מתריעה החטיבה המרחבית (חטמ"ר) שבתחומה נמצא אזור מאוים, ובהתאם להערכת המצב של מפקד הגזרה", מציין רס"ן איברהים, שמסביר גם את חשיבות תהליך שיפוץ המתחמים וחידושם: "במקום בו ללוחם יהיה נוח לשהות ולשרת - יהיו תוצאות מבצעיות מיטביות".

אז איך "פילבוקס" נולד?

מיד כשמתקבלת החלטה סופית לבנות "פילבוקס" בנקודה מסוימת, אנשי הנדסה והחטיבה המרחבית הרלוונטית מתחילים לפעול על פי תוכנית עבודה סדורה. הם בודקים היתרי עבודה במקום ועורכים תכנון הנדסי של המתחם, על פי מאפייני השטח, גודלו והצורך המבצעי שלשמו מוקם המוצב.

"כל מתחם מתוכנן אחרת ודורש משאבים שונים. הם נבדלים בגודל, בצורה וברמת המיגון - הכל בהתאם לתמונת המצב במרחב", מבהיר רס"ן איברהים, "היא משפיעה גם על קביעת קצב הבנייה, שנמשכת לרוב רק שבוע עד שבועיים - כשקיים מרחב מאוים, אנחנו יודעים שכל רגע שעובר הוא קריטי ומבצעים את תהליך הבנייה הכי מהר שניתן".

כאן בונים... מתחם לחימה!

עם תום התכנונים, זה הזמן לגשת לעבודה. תחילה, הכוחות הפועלים בנקודה, צבאיים ולעתים גם אזרחיים (בהתאם להיקף הפרויקט), משטחים את הקרקע, כך שתהיה ישרה והדוקה ותהווה בסיס איתן לאשר יקום מעליה.

לאחר מכן, הם בונים את העמדה המרכזית, הלא היא מגדל ה"פילבוקס", שמאפשר ללוחמים לתצפת על המרחב ולזהות אירועים חריגים. מגדל זה הוא לב לבו של המתחם, ומאויש בכל שעות היום.

בעבר הלא רחוק ניצבו המגדלים חשופים, ללא מעטפת הבטונדות שמסביבן, מה שהפך אותם ממוצב שולט במרחב דווקא ליעד זריקת אבנים ובקבוקי תבערה על ידי מתפרעים פלסטינים.

לכן, מיד לאחר השלמת העמדה ניגשים הכוחות לבניית החומה המאבטחת את ה"פילבוקס". היא מורכבת לרוב מבטונדות גבוהות ועבות במיוחד - כזאת שתבטיח את העליונות המבצעית של המוצב על המרחב, ואת ביטחונם של הלוחמים.

פילבוקס
פילבוקסהלל מאיר

כאשר סמוך לעמדה ישנם בנייני מגורים גבוהים, מהם ניתן להשליך לעברה אבנים ובקבוקי תבערה, מתקינים גג שמסתיר את מיקום הלוחמים ואת תכולת המוצב. כמו כן, המתחמים מרושתים במצלמות שמזהות ומתעדות כל אירוע פגיעה וחבלה, ומאפשרות לכוחותינו לעצור את המפגעים.

"אנחנו פועלים על מנת לחדש בין 10 ל-20 מתחמי לחימה בשנה, ודואגים לבנות מתחמים חדשים בכל מקום שנידרש", מבהיר קצין ביצורים של פיקוד מרכז, "אנחנו נמצאים בעיצומו של פרויקט בנייה והתעצמות הנדסית בגזרה, שמבחינתו לא עתיד להסתיים, אלא רק להמשיך ולהשתכלל ככל שיעבור הזמן".

"אנחנו רואים את ההשפעה של המתחמים שלנו בשטח, ואת אינספור ההצלחות המבצעיות שהם מביאים", מסכם רס"ן איברהים, "לכן נמשיך לפעול במלוא המהירות והעוצמה, בכל נקודה באיו"ש, במטרה לחזק כמה שיותר את חוסנו של צה"ל בגזרה ולהבטיח את ביטחון אזרחי המדינה".