חנה ואחיה. "המוצר הזה יעזור לו"
חנה ואחיה. "המוצר הזה יעזור לו"צילום: דובר צה"ל

השוחרת חנה פנטה, בת 16 מקריית חיים, תלמידה בכיתה י' במכללה הטכנולוגית של חיל האוויר, פיתחה מתקן להבעת רגשות לאחיה הסובל מאוטיזם.

במסגרת פרויקט יזמים צעירים בבית הספר הטכני של חיל האוויר, הגתה חנה את הרעיון אשר זכה לתמיכה רבה בקרב חבריה, ויחדיו פיתחו מוצר המאפשר לילדים בעלי צרכים מיוחדים להביע רגשות ורצונות.

"כשנתבקשנו להעלות רעיונות, חשבתי על הקושי של אחי ורציתי לספק לו פתרון״, היא מספרת. ״הרבה אהבו את הרעיון וההצעה שלי נבחרה״, ואת הפיתוח יצרו יחדיו חנה ושניים מחבריה לכיתה.

״בהתחלה המוצר שלנו היה אמור להיות קוביית רגשות, אך בגלל צורך בטיחותי שינינו את המוצר לצורת לוח. המוצר המוגמר שיצר הצוות הוא לוח ייעודי למטפל ולמטופל. הלוח למטופל מורכב מהבעות פנים עליהן לוחץ הילד והלוח השני למטפל מכיל מילים שמתארות את הפרצופים והתחושות.

״המוצר מתאים לבתי ספר, שיהיה לכל תלמיד ומורה וייסע למורה להבין את התלמיד בצורה טובה יותר", מסבירה פנטה.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

הלוחות לא מתאימים רק ללמידה, אלא גם בתור משחק. הלוחות מהווים פתרון טוב לזמן בו הילד נמצא בבית, במידה וההורים לא מצליחים להבין את הילד, וניתן להשתמש במוצר לדרכים שונות.

הקבוצה הציגה את עבודתה על הפרויקט בתחרות ארצית. חנה וחברי הצוות בליווי המורה שלהם, התמודדו מול 17 קבוצות נוספות. "לא זכינו בתחרות, אך המון אמשים התלהבו מהרעיון". היא אומרת.

"המוצר הזה יעזור לאנשים כמו אחי, בני", היא מספרת על אחיה בחיוך, "הוא ממש חמוד ולי קל להתמודד איתו כי אני רוב הזמן איתו, אבל לא לכולם זה פשוט כל כך״.

חנה מספרת כי במסגרת הפיתוח הם ביקרו בבית הספר בו לומד אחיה וניסו את המוצר בפועל עם ילדים נוספים מבני כיתתו.

בעתיד הקרוב הצוות מתכנן להמשיך ולפתח את המוצר, במטרה להפוך אותו לנגיש יותר ומתאים יותר לצרכי הילדים. אז תזכרו איפה קראתם עליו לראשונה.