ח"כ סלומינסקי תוקף את ''חוק הלאום הפלסטיני''

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) גיבש בחודשים האחרונים יחד עם קבוצת משפטנים ערבים ויהודים העוסקים בנושא זכויות האדם, נוסח של הצעת חוק יסוד: ישראל - מדינה דמוקרטית, רב־תרבותית ושוויונית, שאמורה להיות תשובה לחוק הלאום שיזם ח"כ אבי דיכטר (הליכוד).

הנוסח המלא של ההצעה שהגיע לכתב "ישראל היום" גדעון אלון, קובע כי "גבולותיה של מדינת ישראל הם גבולות השטח שחל עליו החוק הישראלי עד 5 ביוני 1967". מטרת החוק היא "לעגן את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ורב־תרבותית, המקיימת שוויון אזרחי, תרבותי ולאומי גמור בין כלל אזרחיה".

לפי ההצעה, "מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית ושוויונית, שמושתתת על הערכים בדבר כבוד האדם, חירותו ושוויונו, ברוח העקרונות שבהכרזה הבינלאומית בדבר זכויות האדם ובמגילת האומות המאוחדות. האמור בחוק יסוד זה או בכל דבר חקיקה אחר יפורש לאור הקבוע בסעיף זה".

עוד מודגש כי "מדינת ישראל היא מדינתם המשותפת של כלל אזרחיה היהודים והערבים, וכל מוסדותיה ומשאביה ישרתו באופן מלא ושוויוני את כלל האזרחים". בנושא ההמנון, הדגל והסמלים, קובעת הצעת החוק כי המנונה, דגלה, וסמליה של ישראל ייקבעו בחוק ויבטאו את זיקתה השווה של המדינה לאזרחיה היהודים והערבים. באשר לשפות הרשמיות, נכתב כי "העברית והערבית הן השפות הרשמיות של ישראל, הזוכות למעמד שווה בכל תפקודיהן ופעילויותיהן של הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת, והרשות השופטת".

זאת ועוד, נכתב כי "המיעוט הערבי במדינה זכאי לייצוג הולם ואפקטיבי בכל רשויות השלטון של המדינה, בכל מוסדותיה, ובכל מוקדי קבלת ההחלטות בה". מיעוט זה יהיה גם זכאי ל"מוסדות ייחודיים בתחומי החינוך, התרבות, והדת, ולנהל מוסדות אלה על ידי גופים יציגים שנבחרו על ידי האזרחים הערבים". מוצע גם להבטיח בחוק ההסדרים העברת תקציב הולם על ידי המדינה לידי הגופים היציגים, על מנת להבטיח את קיומם של מוסדות אלה וניהולם באיכות טובה ובאופן שוויוני למוסדות שמהם נהנים בני קהילת הרוב.

ח"כ ג'בארין אמר ל"ישראל היום" כי הצעת החוק תונח בשבוע על שולחן הכנסת, וכי היא מושתתת על עקרונות דמוקרטיים ואוניברסליים, ומכירה בשתי הקבוצות הלאומיות במדינה. זאת לעומת הצעת חוק הלאום שיזמה הממשלה, ''שהיא לאומנית וקיצונית המנציחה עליונות יהודית. אנחנו מציעים מקום שווה לכולם ליד השולחן. זוהי התקווה של כולנו".