לורד
לורדצילום: רויטרס

כתב תביעה תקדימי הוגש הבוקר (רביעי), באמצעות ארגן שורת הדין, נגד פעילות BDS שהביאו לביטול ההופעה של הזמרת לורד בישראל.

בכתב התביעה נאמר כי ביטול ההופעה עקב חרם על ישראל גרם לפגיעה במעריצות הזמרת, במדינת ישראל ובאזרחיה.

אומנים בינלאומיים רבים שהודיעו בשנים האחרונות על הגעתם להופעה בישראל, מצאו את עצמם מבטלים את ההופעה, לרוב עקב לחץ של גורמים אנטי ישראליים הקוראים לחרם על מדינת ישראל ואזרחיה על רקע פוליטי.

בחודש דצמבר אשתקד הודיעה הזמרת לורד בת ה-23 מניו זילנד על סיבוב הופעות בינלאומי, ביניהן הופעה בישראל. הזמרת פרסמה כי תגיע לישראל בחודש יוני 2018 במסגרת סיבוב ההופעות שלה.

מיד לאחר הפרסום, מעריצים ישראליים רבים מיהרו ורכשו כרטיסים להופעה מראש. כמה ימים לאחר מכן פרסמו שתי פעילות אנטי ישראליות מכתב פומבי ובו קראו ללורד להצטרף לחרם האומנותי על ישראל, והפעילו לחצים על הזמרת בעזרת כלי התקשורת והרשתות החברתיות.

הזמרת שנחשפה למכתב הגיבה באמצעות הטוויטר שלה והבטיחה לשקול את העניין. כמה ימים לאחר מכן הודיעה לורד על ביטול ההופעה בישראל, ההופעה היחידה שביטלה במסגרת סיבוב ההופעות העולמי שכולל 66 הופעות במדינות בכל העולם. בכך הצטרפה לורד לשורה של אומנים בינלאומיים שהודיעו על הגעתם לישראל ובחרו לבטל אותה, עקב קריאות לחרם על ישראל.

כעת, נערות ישראליות מבקשות למצות את הדין עם הבנות שפרסמו את המכתב, בהתבסס על חוק החרם החדש המטיל אחריות בנזיקין על מי שקורא לחרם על מדינת ישראל.

הבנות, שושנה שטיינבך, איילת וורצל ואהובה פרוגל, שלושתן חברות בנות 17 ומעריצות של הזמרת, רכשו כרטיסים להופעה באותו יום שבו שמעו על דבר הגעתה של לורד לארץ, והתאכזבו קשות כשזו הודיעה על ביטול ההופעה. מדובר בפעם הראשונה שמוגשת תביעה מסוג זה במסגרת חוק החרם בכלל ובפרט עקב ביטול הופעה של אומן בינלאומי בארץ.

לשון החוק קובעת כי כל "המפרסם ביודעין קריאה פומבית להטלת חרם על מדינת ישראל, ועל פי תוכנה של הקריאה והנסיבות שבהן פורסמה יש אפשרות סבירה שהקריאה תביא להטלת החרם, והמפרסם מודע לאפשרות כאמור, עושה עולה אזרחית והוראות פקודת הנזיקין [נוסח חדש] יחולו עליו''.

תביעת הנזיקין הוגשה הבוקר לבית המשפט המחוזי בירושלים באמצעות עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, נשיאת ארגון שורת הדין, המייצג נפגעי פעולות אנטי ישראליות או טרור.

לדבריה, "הנתבעות עלו מעל כל במה תקשורתית אפשרית לאחר שהזמרת ביטלה את הופעתה ונכסו לעצמן את ההישג הזה בגאווה ובמודע תוך שהן יודעות שמדובר בפגיעה באזרחים ישראליים, ואף הצהירו שזאת הייתה כוונתן ומטרתן מלכתחילה. חוק החרם מתייחס לכל פעולה שנעשית בזדון ומטרתה להוקיע את המדינה, גוף או אדם מתוך כוונה לפגוע בו. ביטול הופעות בישראל עקב לחץ של ארגונים פרו פלסטיניים לאורך השנים,פגעו ברגשותיהם ובערך הזהות של מאות אלפי ישראלים, והגיעה העת למצות עם האחרים לכך את הדין".

עוד הוסיפה דרשן-לייטנר, "מדובר בתביעה תקדימית שמטרתה להרתיע את פעילי תנועת ה-BDS מלקרוא לחרם על ישראל. תקותנו, שבית המשפט יישם את החוק החדש ויפסוק פיצויים לטובת התובעות, ובכך ידעו פעילי תנועת החרם כי יש מחיר לכל מאמר וכל הסתה שלהם כנגד אזרחי ישראל".