חיים גורי
חיים גוריפלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער על פטירתו של המשורר חיים גורי ז"ל.

"אני מבקש להביע את צערי על פטירתו של חיים גורי, מבכירי המשוררים והסופרים שלנו, לוחם הפלמ"ח ובן דור תש"ח.

אני רוחש כבוד עצום לסוללי דרכנו לעצמאות. הם נאבקו בחירוף נפש למען תקומת ישראל, מעטים מול רבים, וגורי עצמו שילב באופן יוצא דופן את הלוחם ואת איש הרוח. ביצירה הפורייה שלו מהדהדים אתגרי הקיום הלאומיים בדורות הגאולה. מי מאיתנו אינו יודע או אינו מסוגל לפזם את שיריו שמרגשים עד דמעות, דוגמת 'הרעות', 'באב אל וואד, לנצח זכור נא את שמותינו'. עוד בהיותי ילד האזנתי לשירים הללו אין ספור פעמים ותמיד הם מרטיטים את נימי נפשי. שיריו של גורי הם יסוד מוסד בשירה היהודית החדשה, והם חלק מפס הקול של מדינת ישראל".

"אני פגשתי אותו לראשונה זמן קצר לאחר נפול אחי, יוני. הוא אמר שם דברים מרגשים מאוד, ומאז היינו נפגשים מעת לעת, ובשנים האחרונות נפגשתי בלשכתי עם יוצאי הפלמ"ח וגורי ביניהם. זאת הייתה סגירת מעגל אמיתית, מבאב אל וואד ושער הגיא. עסקנו בנושא ההנצחה הראויה של פורצי הדרך ומלווי השיירות לירושלים, שם בשער הגיא במלחמת השחרור. היו שם איתנו גם שייקה גביש, עמוס חורב, צבי זמיר ואחרים, אנשים יקרים, ועדיין חדים מאוד. הם דיברו, כל אחד מהם, בחדות, ברגש. ואז דיבר חיים גורי והוא קרא בעברית, את שירו של נתן אלתרמן דווקא, 'דבר מבקיעי הדרך', דקלם מהזיכרון".

"הוא חי את אותם ימים, ימים של עופרת ודם, ימים שבהם חברים שלו נפלו מימין ומשמאל. הוא דיבר מתוך הנשמה, מתוך הלב, וכשהוא סיים הייתה דממה, ואמרתי לו: 'תם הדיון, קיבלתי החלטה - ההנצחה תהיה כפי שאתה רוצה, כפי שראוי. אני לא אשכח את הרגע הזה כל חיי. יצירתו של חיים גורי תמשיך להיות איתנו לדורי דורות, יהי זכרו ברוך".