עוגה עוגת יום הולדת יומולדת אפיה שוקולד נרות מסיבה חגיגה
עוגה עוגת יום הולדת יומולדת אפיה שוקולד נרות מסיבה חגיגהiStock

קליפ | יוחאי בן אב"י | חשק נטיעת אילנות

אף אחד לא באמת יודע מה עושים בט"ו בשבט. מה אומרים, מה שרים, מה מתפללים. זה חג של 'מנהגים'. נוהגים לשתול עץ, נוהגים לאכול מפירות שבעת המינים, נוהגים להגיד את המזמור הזה ואת התפילה הזו. אין פה 'הלכות' ומצוות מיוחדות, חוגגים כאן יום הולדת, עם חיוכים, עם אוכל טעים ועם שירי ילדים, חגיגה לאילנות.

אז איך מבוגרים, שכבר שנים לא חגגו יום הולדת, חוגגים את ט"ו בשבט?

ובכן, יוחאי בן אב"י מציג: יום הולדת לאילן. מנגינה וקליפ שכל ילד יכול לשמוח בה, פזמון מאת הרב קוק שכל מבוגר יכול להתעמק בו ובשילוב הקליפ והמסרים מהמעשה במסכת תענית על הזקן ועץ החרובים, שכבר הפך לסיפור הרשמי בדברי התורה של סעודת ט"ו בשבט.

בין מקורות למקוריות, יוחאי משחיל גם את חוויותיו ותחושותיו כאמן הנוטע גם הוא את זרעי שיריו באדמה ומצמיח יצירות שישמעו כאן גם בניו ובני בניו, שבעים שנה קדימה, והכל בחן ובחינניות.

חדשיר | ישי שלר | שיר החקלאי

נמשיך בשירי החג. אני מזכיר את המטרה – למצוא שירי ט"ו בשבט, מלבד אלו המוצעים בערוץ 'הופ' שביוטיוב ושירי 'בגן של דודו'.

אז את 'אילן אילן' אנחנו אוהבים לשיר מקטנות, בדרך כלל עם תנועות ידיים אוטומטיות שהצמידה לנו הגננת לראש. אבל תראו מה יש לזמר החסידי הצעיר, ישי שלר, להציע.

לחן קליל אבל לא מידיי, קליט אבל מספיק בוגר כדי שלא נתבייש לשיר אותו על השולחן כאנשים בוגרים וסך הכל חסידי למדיי, פלוס שריקות שובבות, חלילים קופצים וזמר על טרקטור.

פיוט | אנסמבל י-ה אכסוף | אז ירנן

ואיך אפשר בלי הפיוט של ט"ו בשבט, מהבודדים הידועים לנו: 'אז ירנן'.

בהקלטה מהופעה לפני שש שנים, האנסמבל המפתיע והמוכשר הזה מבצע את פיוטו של הבן איש חי זי"ע.

הפיוט עובר מפרי לפרי ומעץ לעץ ומספר בשבחם כשעל כולם שבחו של א-ל חי צורנו, בורא האילנות הטובים, מצמיח ענבי הגפנים ומגדל על מי נהרות רימונים ומיני פירות.

ט"ו בשבט שמח!