הרב אייל קרים
הרב אייל קריםצילום: הלל מאיר/TPS

ענף המשטר והמשמעת באגף כוח האדם הפיץ היום (ראשון) איגרת עם הנחיות חדשות בנושא ההופעה והלבוש, תוך דגש על פקודות בנוגע לשיער פנים. ההנחיות החדשות גובשו בתיאום עם הרבנות הצבאית.

הפקודה, שנכנסה לתוקף ב-1 בפברואר והחלה להיאכף מתאריך זה, נועדה לחדד את נהלי הסדר והמשמעת, להעצים את הלכידות והאחידות במסגרת הצבאית ולתת מענה לפערים שעלו מהשטח.

הפקודה קובעת בין היתר כי כל גורם שמאשר לחייל לגדל זקן, יידרש להיצמד להמלצת רב יחידה.

"במהות הפקודה, לפיה על כלל החיילים, למעט חריגים, להתגלח מדי בוקר - אין שינוי", מבקש להדגיש רע"ן המשטר והמשמעת, סא"ל אורן אברהם, "החידושים באים לידי ביטוי בין היתר בהוספת גורמים מוסמכים לאישור היתר לגידול זקן, בדגשים על סמכות ביטול ההיתרים ובערעור על כך, ובהגדרות מדויקות לגבי זקן ושפם".

כך, למשל, הוגדר שזקן הוא שיער פנים מלא ועבות, ושחייל המגדל זקן יהיה רשאי לנוע כשזקנו לא עומד בהגדרה רק בתקופה שבה החל לגדל את שיער פניו, עם קבלת ההיתר. כמו כן, נכתב כי על חייל לסדר זקנו או שפמו, כך שיהלמו את ההופעה הצבאית הנאותה, אך אין לקצוץ לכדי זיפים.

ההיתר לגידול זקן או שפם עלול להישלל מחייל שיעבור על הפקודה, במידה שהגורם המוסמך לכך (פירוט בהמשך) יראה זאת לנכון, לאחר שישמע את טענותיו של החייל בכתב או בעל פה. בניגוד לעבר, נקבע כי חייל יוכל להגיש בקשה חוזרת לקבלת ההיתר רק בעקבות שינוי ניכר שחל אצלו, ובהמלצת קצין בדרגת סא"ל ומעלה.

בנוסף, מעכשיו יוכלו טירונים וחיילים בשלב וההכשרה הראשונית, שקיבלו אישור זמני ממיטב, לקבל היתר לגידול זקן מהמפקדים של בסיסי אימונים חטיבתיים (בא"חים), טירונות (בט"רים) והדרכה (בה"דים), ובלבד שאלה יהיו בדרגת סא"ל ומעלה. עבור שאר החיילים, הגורם המאשר נשאר קצין המשא"ן הפיקודי/אגפי/זרועי, והוא גם זה שרשאי לשלול את ההיתר, במידה שהפקודה הופרה.

בהנחיות החדשות יש גם בשורה לחיילים בשירות סדיר, לפיה הגורם שממליץ על מתן היתר לגידול זקן כבר לא חייב להיות בדרגת רס"ן, והסמכות כעת ניתנת גם למ"פים ולמקביליהם בזרועות בדרגת סגן ומעלה.

בפקודה החדשה אין שינוי בהליך לקבלת ההיתר במהלך השירות, לפיו על החייל להגיש טופס בקשה לקצין המשא"ן הפיקודי/אגפי/זרועי או לרמ"ח הפרט היחידתי.

אז איך מערערים על אי מתן היתר לגידול זקן או שפם?

ערעור על סירוב להיתר גידול זקן במהלך השירות יוגש תוך 5 ימי עבודה לקצין המשא"ן המשא"ן הפיקודי/אגפי/זרועי או לרמ"ח הפרט היחידתי.

ערעור על החלטתו של מפקד בא"ח/בט"ר/בה"ד שלא לאשר את ההיתר, יועבר לקצין המשא"ן הפיקודי/אגפי/זרועי, למעט ערעור של חייל בשלב טירונות או הכשרה ראשונית במגל, אז יועבר הערעור למפקד המערך.

כדי לערער על אי-מתן היתר זמני, על החייל לפנות לנגד המשמעת ביחידה, ובהעדרו למפקד שיגיש ערעור למפקד שרשרת החיול במיטב. את הערעור יש לשלוח בדוא"ל תוך 48 שעות מרגע הגעת החייל ליחידה, בצירוף תמונת החייל.

חייל המערער על אי קבלת היתר מטעמים אישיים-דתיים יצרף לערעור את המלצת רב היחידה והמלצת רע"ן הלכה ברבנות הצבאית.

החלטה בגין הערעור תתקבל ממיטב בכתב עד 96 שעות מרגע הגעת החייל ליחידה. עד מתן החלטה בכתב בערעור לא יידרש החייל לגלח את זקנו. במידה שהערעור לא יתקבל, יצטרך החייל לגלח את שיער פניו.