גלילה רון-פדר-עמית
גלילה רון-פדר-עמיתצילום: מרים צחי

סופרת הילדים והנוער גלילה רון פדר-עמית תזכה השנה בפרס מפעל חיים מטעם המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך.

הפרס מוענק מדי שנה לסופרת מתחום הילדים והנוער במסגרת תחרות הכותבים הצעירים שמקיים המרכז מדי שנה. בשנים הקודמות זכו בפרס לאה נאור, נורית זרחי וסמדר שיר.

רון פדר עמית נבחרה על ידי ועדה ציבורית בראשות דן פוטרמן מנכ"ל המרכז הישראלי לחדשנות, בה השתתפו ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן, סגנית ראש עיריית תל אביב יפו מהרטה ברוך רון, העיתונאית והסופרת ענת לב אדלר, מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה אוה מדז'יבוז' והזמרת ירדנה ארזי.

דן פוטרמן, מנכ"ל המרכז לחדשות בחינוך אמר כי ''אין ילד בישראל שלא קרא לפחות את אחד מספריה של גלילה רון פדר עמית. גלילה מהווה מקור השראה לכתיבה יצירתית בקרב ילדות וילדים. קוראים צעירים רבים לומדים על ההיסטוריה של העם היהודי ועל המדינה שלנו דרך הספרים של רון פדר עמית וגם על מדעים והחלל ונושאים רבים נוספים", אמר פוטרמן.

הוא הוסיף כי "יש ספרייה כיתתית של 500-1000 ספרים בכל כיתה בבתי הספר המשתתפים בתכניות של המרכז והספרים של גלילה רון פדר עמית תמיד בין הפופולריים ביותר בקרב התלמידים שלנו. הם מתמכרים לסדרות שלה. החותם שהטביעה גלילה רון פדר עמית על ספרות הילדים והנוער בישראל הוא בל ימחה. היכולת שלה להגיש לקורא דמויות שמזכירות לו את עצמו ואת סביבתו הקרובה אפשרה לשלושה דורות של ילדים לגדול על הרפרטואר הספרותי שלה וללכת שבי אחר סדרות של ספרים מבלי להחמיץ ולו ספר אחד בסדרה".

גלילה רון פדר עמית נולדה בחיפה בשנת 1949. ספרה הראשון "ילדי השכונה במחתרת" התפרסם כשהייתה בת 22 בלבד. בשנת 1976 פרסמה את הספר הראשון בסדרת "אל עצמי", שהיה מבוסס בחלקו על ניסיונה כאימא במשפחת אומנה. הסדרה כללה בהמשך 9 ספרים נוספים ועוד 12 ספרים שמוקדשים לדמותו של ניר שרוני ו-10 ספרים שמוקדשים לדמותה של בתיה חברתו של ציון.

בהמשך זכו להצלחה גדולה סדרת ספרי "ג'ינג'י" שכוללת 64 ספרים עד כה, סדרת ספרי "כס"ח" שכוללת 31 ספרים, סדרת "להתבגר" שכוללת 20 ספרים, סדרת "ילדים אלמונים" שכוללת 10 ספרים, סדרת "טולי תעלולי" שכוללת 30 ספרים, סדרת "מנהרת הזמן" שכוללת 71 ספרים, סדרת "משימה עולמית" שכוללת 25 ספרים, וסדרת "סיירת המדע" שכוללת 31 ספרים.

לאורך השנים הרבתה לכתוב ספרים ביוגרפיים בין היתר בעקבות אברהם שטרן (יאיר), זאב ז'בוטינסקי, אלכסנדר גרהם בל, משה דיין, מנחם בגין וחיים נחמן ביאליק. ספרה האחרון הוקדש לדמותו של א"ד גורדון. עד כה ראו אור 483 ספרים פרי עטה.

אחדים מספריה עובדו להפקות קולנוע וטלוויזיה ובהם "אל עצמי", "משפחה וחצי", "בחינת בגרות", "נאדיה" ו"הסודות של כנרת". בעבר שימשה בנוסף כעורכת עיתוני הילדים "פשוש" ו"ראש צעיר".