"תופעת הגמלים המשוטטים חייבת להיפסק"חזקי ברוך

ועדת הכלכלה דנה הבוקר (שלישי) בסכנת הגמלים המשוטטים הגורמים לתאונות בנגב.

את בעקבות הצעת חוק סימון ופיקוח על בעלי חיים שהגיש ח"כ בצלאל סמוטריץ'.

לדברי סמוטריץ', "מדובר בחיי אדם ואין לנו פריוולגיה לעבור לסדר היום. תופעת הגמלים המשוטטים חייבת להיפסק. הבסיס למניעת התופעה הארורה הוא יצירת הרתעה ואת זה אמור לעשות בע"ה החוק שהגשתי. לאחר סחבת ארוכה שמקורה בעודף ביורוקרטיה במשרדי הממשלה החוק מתקדם בכנסת. קידום החוק לקריאה ראשונה זה צעד חשוב ואני תקווה שמהר מאוד נקדמו לקריאה שניה ושלישית".

חבר הכנסת הוסיף כי "בחוק ישנן שלוש נקודות עיקריות שיכולות לצמצם את התופעה באופן משמעותי. ראשית, תיקבע חובת סימון גמלים בשבב תת עורי שיאפשר זיהוי וודאי ותמידי של הגמל ובעליו. תיקבע חובת רישום בעלות במאגר שיוקם לשם כך בשירות הוטרינרי. ובעיקר תיקבע חזקה פלילית, בדומה לזו שקיימת במרשם הרכבים במשרד הרישוי, שתקבע שמי שרשום במרשם כבעלים של הגמל יישא באחריות פלילית בגין רשלנות ופשיעה בהשגחה על הגמל. לאחר מספר מקרים שבהם בעלי גמלים משוטטים ייקנסו וישבו בכלא תיווצר הרתעה שתביא לכך שבעלי הגמלים ישגיחו טוב יותר על הגמלים וימנעו מהם להגיע לקרבת הכבישים. גם לאחר שהחוק יושלם צריך יהיה לעמוד על המשמר ולוודא שהוא מקויים ונאכף בנחישות".

אמו של דוד כהן ז"ל שנהרג בתאונה עם גמל, סיפרה בוועדה, " לפני שלוש שנים הבן שלי נתקל בגמל. נשארו שלושה ילדים יתומים ואשה אלמנה צעירה. כבר אז ביקשנו שיעשו משהו ויאשרו את החוק הזה. לא ייתכן שאין חוק שיאמר מי אחראי על הגמל הזה. איך ייתכן שבעל הגמל יתחמק מאחריות והנפגעים נשארים כמו שהם ללא תשובה ופתרון?".

היא הוסיפה ואמרה כי "במשך שלוש שנים לא נעשה דבר. שמענו על עוד מקרה ועוד מקרה ועוד מקרה ובעלי הגמלים ממשיכים להסתובב. למה אין רישום של הגמלים? שמים מספר, ואז בעלי הגמלים, ברגע שיש תאונה חותכים את האוזן ואין מספר. האסונות האלה יכולים לקרות לכל נוסע. הגמלים לא בוחרים במי לפגוע. יש כאן הפקרות מוחלטת, כאילו שאין כנסת וממשלה בישראל ואין דין ואין דיין".

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל אמר בסיכום הדיון כי "כיו"ר הוועדה אעשה הכל לטפל בתופעה. אעשה את כל הנדרש להביא את הפרשה הזו לסיומה. אולי כך נציל חיים של אחרים".

יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן התייחס לדיון בוועדה ואמר "חייבים להפסיק את גרירת הרגליים של משרדי הממשלה בנושא הטיפול בגמלים משוטטים בנגב. היום אנחנו מקדמים החקיקה שיזם חבר הכנסת סמוטריץ ואני חברתי אליו, כדי להבהיר שאנחנו נביא העניין לכדי מיצוי כך שלא יפגעו אנשים נוספים".