יד ושם
יד ושםצילום ארכיון: פלאש 90

יד ושם, המוסד הרשמי להנצחת זכר השואה בישראל, הגיב לאישור 'חוק השואה' הפולני.

"מצער מאוד שנשיא פולין בחר לאשר היום את החוק הבעייתי. זאת למרות שבמהלך הדיונים על החוק בשנה וחצי האחרונות חזר והתריע יד ושם על הכשלים בניסוחו. כשלים אשר עלולים לגרום לעיוות האמת ההיסטורית בשל ההגבלות שהוא מציב על התבטאויות שונות בנוגע לשותפות של חלקים מהאוכלוסייה הפולנית- במישרין ובעקיפין - לפשעים שבוצעו על אדמתם בתקופת השואה", נמסר מיד ושם.

יד ושם חוזר ומדגיש כי אין ספק שהמושג "מחנות השמדה פולניים" הוא טעות, לשון ההודעה, "מחנות ההשמדה הוקמו בפולין הכבושה על ידי גרמניה הנאצית במטרה לרצוח את בני העם היהודי במסגרת תכנית 'הפתרון הסופי'.

אולם החוק שאושר היום על ידי נשיא פולין מתייחס לאלמנטים נוספים שמעמידים בסכנה את האפשרות לקיים דיון חופשי בחלקם של פולנים – יחידים וקבוצות - ברדיפה וברצח יהודים בתקופת השואה. אנו חוששים כי לחוק יהיו השלכות על חקר השואה, הוראתה וזכרה. יד ושם יעקוב אחר תהליכי יישום החוק והחלטות בית המשפט החוקתי של פולין וילמד את המציאות החדשה שתיווצר בעקבותיהם".

החוק החדש מטיל עונש מאסר של עד שלוש שנים למי שיזכיר את המונח "מחנות השמדה פולניים" ולמי שירמוז "באופן ציבורי ובניגוד לעובדות" שהאומה או המדינה הפולניות סייעו לפשעי גרמניה הנאצית.

גם משרד החוץ הגיבי להודעת נשיא פולין כי יאשר את הצעת החוק.

"ישראל ממשיכה לפעול מול הרשויות בפולין ומביעה בפניהן את ההסתייגויות הישראליות בהצעת החוק הפולני. ישראל רשמה לפניה את העובדה שנשיא פולין הפנה את החוק לבית-הדין החוקתי להבהרות בנושא, ומקווה שבפרק הזמן עד להכרעת המשפט אפשר יהיה להסכים על הכנסת שינויים ותיקונים בחוק", נאמר בהודעת המשרד.

עוד נכתב כי "לישראל ולפולין אחריות משותפת לחקור ולשמר את ההיסטוריה של השואה".