רמטכ"לית לא, אלופה כן

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) מתייחסת בראיון לערוץ 7 לפקודת השירות המשותף בצה"ל שמסעירה את הציבור הדתי.

"השרות המשותף בצה"ל הוא נושא מורכב. בסוף חייבים להבין שאם אנחנו רוצים לגייס נשים דתיות וחרדים עלינו להיות קשובים לצרכים שלהם", אמרה בן ארי.

"לא יכול להיות שאנחנו נאפשר לגברים ונשים להשתמש באותו בית שימוש או מקלחת. מניסיון שלי ואחרי שישבתי עם ראש אכ"א אני רואה שהצבא מוכן לגיוס של הקבוצות האלה והרבה עוול נעשה לקבוצות האלה בתקשורת.

שאני שאלתי אם היה קצין דתי אחד שביקש לא לשרת בגדוד מעורב אמרו לי שלא הייתה פנייה מהסוג הזה. הרבה פעמים אנחנו שומעים התנגדויות של רבנים שלא היו דברים מעולם.

הצבא רוצה לעודד גיוס נשים דתיות אבל שישמרו על עולם הערכים שלהן. עלינו לזכור כי רוב הנשים הדתיות שמתגייסות - מתחזקות מבחינה רוחנית בצבא.

אני חושבת שאנחנו צריכים להתייחס בסיפור הזה כמשהו מורכב. כמו שח"כ סמוטריץ' אמר שנשים וגברים אי אפשר להגיד שהם אותו דבר אך אי אפשר להגיד שהם שונים לחלוטין. התפקידים בצה"ל צריכים להיות פתוחים בפני נשים. אם הן יכולות לעמוד בסטנדרטים אז בהצלחה ואם לא אז לא".

מורידים את הרמה באימונים רק עבור נשים? "בטיס זה לא קורה והסטנדרטים אותו דבר. הצבא החליט מראש שלא יהיו נשים בסיירת מטכ"ל או בצנחנים. אני לא בטוחה שהייתי רוצה לראות אישה בסיירת מטכ"ל אבל כן לוחמות במג"ב או טיס. אני כן מאמינה שיש עוד תפקידים שאפשר לפתוח אותם לנשים. חוץ מכמה יחידות מיוחדות או חי"ר אני סבורה שיש לאפשר לנשים לשרת והיום הם פתוחים בפני נשים".

את רואה הבדל בין יכולות נפשיות ופיזיות בין אישה לגבר? "אישה זו אישה וגבר זה גבר אבל שאישה מגיעה לסגנית מפקד טייסת זה אירוע חשוב ובשביל ח"כ בצלאל סמוטריץ זה עוד יום למה עושים קרנבל. אני כן חושבת שיש מאפיינים ייחודיים לגברים ונשים זה לא אומר שאישה לא יכולה להיות חובלת או טייסת. אם הצבא רוצה לומר שהתפקידים מסוימים סגורים שיסבירו למה, הבנו למה מבחינתי זה בסדר".

זה עניין של זמן עד שתהיה רמטכ"לית? "על זה אני חושבת פחות. אני לא בטוחה שהייתי רוצה לראות רמטכ"לית בצה"ל אבל הייתי רוצה לראות אלופות במטכ"ל וזה חסר לי".

את נמצאת בכנסת בגלל שאת אישה או בגלל שאת אדם מוצלח? "אני אדם מוצלח. הייתי יו"ר אגודת הסטודנטים וחברת מועצת תל אביב ולא בגלל שאני אישה אבל עדין אני במפלגת כולנו כי כחלון החליט שיהיה 60 אחוז גברים ו-40 אחוז נשים. על כל תפקיד שלי היו לפחות 50 גברים ואם לא הייתה העדפה מתקנת לא הייתי בכנסת. יש מקום שצריך לקדם נשים כי הן טובות ולא כי הם אישה. אנחנו הנשים 50% מהמדינה ועדין רק 33% רק בכנסת ורואים את זה במשטרה, בצבא ובבית המשפט העליון. אני לא פמיניסטית גדולה אבל אני רואה את העיוות ולא יעזור כלום ועדין נשים צריכות קידום.

בן ארי נשאלה על היותה אמא צעירה במקביל לעבודה בכנסת, "להיות אמא צעירה בכנסת זה עניין ומאתגר. לפעמים זה קשה ומורכב לי להיות כאן. יש לי שותף שעוזר לי ואני רואה את ההבדל ביני לבינו. יש כאן ימים קשים כמו ימי שני ורביעי ולפעמים זה קשה לי. אני מתגאה בזה שאני אמא. אני חושבת שאשה שהחליטה להיות אמא במשרה במלאה זו זכותה וצריך לדעת לכבד ובדיוק באותה מידה שאישה שהחליטה לפתח את הקרירה שלה ולא לגדל ילדים".

חזקת הגיל הרך, מאבק לא פשוט היה בכנסת? "בתי המשפט לא מחכים למחוקק. בתי המשפט רואים את טובת הילד. אני רואה את טובת הילד ועם כל הכבוד למה שקורה כאן בכנסת בשנתיים האחרונות זה לא משפיע. בתי המשפט לענייני משפחה על פי טובת הילד. הם נותנים הפחתת מזונות, הורות משותפת והכנסה של בני הזוג שלא קיים נכון בחקיקה. אני מבינה את האמוציות והתנהלות. חברי הכנסת רבים ובתי המשפט פועלים את מה שחשוב. ברוב המקרים בני הזוג מסתדר ועושה הסדרי ראיה. השופטים עושים עבודה טובה ולא מחכים להצעות חוק של חברי הכנסת".