שקד ואריאל
שקד ואריאלצילום: יח''צ

במטרה לקדם את מהלך ייצוא הקנאביס, שר החקלאות אורי אריאל ושרת המשפטים איילת שקד ביקרו היום (חמישי) באתר עיסוק קנביס רפואי "שיח" באזור השרון.

על אף הטענות על זליגה מחוות גידל למטרות שאינן רפואית, אפס כתבי אישום על זליגה מהחוות למטרה פלילית. מחקר הקנאביס בישראל הוא מהמתקדמים בעולם וישראל היא המדינה היחידה בעולם שפיתחה מתודה קלינית בנושא הטיפול הרפואי בקנאביס.

אישור ענף חקלאי חדש מתרחש אחת לעשור, לפני מספר חודשים אושר הקנאביס הרפואי כענף חקלאי מוכר.

נכון להיום קיימת התעניינות ערה מצד מדינות רבות בעולם לייבוא קנאביס רפואי. בין המדינות המבקשות ייבוא מישראל: אוסטרליה, גרמניה, דנמרק, צ'כיה וקפריסין.

על פי הערכות של מגדלים וגורמים נוספים בענף, היקף השוק העולמי הכולל של קנאביס רפואי הינו למעלה מ- 100 מיליארד שקלים בשנה. אישור הייצוא צפוי לספק עבודה במגזר החקלאות, הייצור והמחקר החקלאי, לחזק את הייצוא הישראלי ולהגדיל את הכנסות המדינה.

היקף השוק של קנאביס רפואי במדינות שהביעו התעניינות בייבוא קנאביס רפואי מישראל עומד על בין 1 ל-4 מיליארד שקלים בשנה.

הודות למתודה הקלינית שפותחה על ידי מדעני היק"ר, בתחום הקנאביס הרפואי, ישנם 8 חקלאים שקיבלו אישור ו- 2 העוסקים בייצור והפצה. במקביל, משרד הבריאות החל להכשיר 83 רופאים להנפקת שימוש בקנאביס רפואי. על פי נתוני היק"ר, במדינת ישראל יש 32 אלף מטופלים בארץ המשתמשים בקנאביס רפואי.

ישראל נערכת לייצוא משמעותי של קנביס רפואי לכל רחבי העולם ובמסגרת דיוני התקציב משרד החקלאות הצליח להשיג סכום נוסף של כ- 15 מיליון ₪ אשר מתוכו נכלל גם המשך קידום המחקר בתחום הקנאביס הרפואי בישראל.

בנוסף הוקמה בישראל רגולציה תואמת לגידול קנאביס רפואי בתקנים המחמירים ביותר. בנוסף, קיים תקן אבטחה מחמיר בדומה לפקודת סמים מסוכנים וקיימת אפשרות לבצע מעקב אחר סוגי הזנים גם מבחינת הקניין וגם מבחינה ביטחונית. שרשרת הערך של גידול הקנאביס הרפואי בישראל כוללת בנק גנטי לקנאביס (היחיד מסוגו בעולם), חוות גידול, מפעלים מתקדמים שהוקמו בשנתיים האחרונות ויכולת תעשייתית מהמתקדמות בעולם.

לאחרונה הציג שר החקלאות בפני הממשלה את ענפי החקלאות וביקש מרה"מ לקיים דיון בנושא ייצוא הקנטביס הרפואי. זאת, על מנת לקדם את מימוש פוטנציאל הייצוא של ישראל כמעצמת קנאביס רפואי. בתחילת השבוע ראש ממשלת ישראל הטיל על אבי שמחון, היועץ הכלכלי, לבדוק את ההיבטים הכלכליים.

במקביל סוכם כי הצוות הבינמשרדי בהובלת משרד החקלאות יגבש המלצות למניעת זליגת חומר לשימוש שאינו רפואי ובשבועות הקרובים צפוי להתקיים דיון נוסף בנושא. ישראל היא המדינה היחידה בעולם בה יש מתודולוגיה קלינית לקנאביס רפואי בשונה מארה"ב ומקנדה. כל משרדי הממשלה השותפים תומכים בכך שישראל תהיה יצואנית קנאביס. למעט המשרד לביטחון פנים שבתחילת הדרך תמך באישור הקנאביס הרפואי לענף חקלאי מוטה ייצוא.

יובל לנדשפט מנהל היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי): מדובר על הזדמנות של פעם בין 50 עד 100 שנה ולא לבצע את זה היום זה כמו לא לאשר אינטרנט בשנות התשעים. במשך השנים האחרונות פותחה בישראל מתודה קלינית רפואית ייחודית וישראל היחידה בעולם אשר מקנה לרופאים הכשרה לכך על פי כללים רפואיים ולהתוות מוצרי קנאביס רפואי על פי סוג המחלה.

הקנאביס הרפואי יטיב עם חולי סרטן, חולים אונקולוגים, טיפול אפילפסיה בילדים, טיפול פליאטי וסופני מחלות נוירולוגיות כגון פרקינסון טורט MS, מחלות זיהומיות גסטרואנטרולוגיות, כאב ועוד. פותחו בישראל כללים מחמירים כגון תנאי גידול נאותים בדומה לתעשיית התרופות לרבות כללי הפצה וניפוק תחת כללי אבטחה מחמירים לכל שרשרת הערך שפותחו בעבודה בינמשרדית של המשרדים. על מנת שיוכלו לספק את התרופה בבתי המרחקת".

שר החקלאות אריאל אמרה כי "ישראל היא מעצמת קנאביס רפואי, המחקר הישראלי בתחום מקדים את כל מדינות העולם ב 5-7 שנים. הפיכת ישראל ליצואנית קנאביס בראש ובראשונה יקל על החולים, יספק פרנסה לחקלאים המצוינים שלנו ויכניס למדינת ישראל מיליארדים.

אריאל הבטיח, ''נמשיך לפעול בכל הכח בכדי לאשר את יצוא הקנאביס מישראל ובכך נעזור לחקלאים וליצרנים ונמשיך להוביל את המחקר החקלאי. אני סבור שגם אבי שמחון יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה יווכח כי הפונציאל הכלכלי עומד על למעלה מ- 4 מיליארד ₪ בשנה".

שרת המשפטים שקד אמרה "הקנאביס הרפואי חשוב לרפואה, ועד היום הוגשו 0 כתבי אישום לגבי זליגה מהחוות לצורך פלילי. ישראל היא היחידה בעולם שיודעת לגדל קנאביס ברמת ׳מדיקל גרייד׳ עם מתודה קלינית פורצת דרך. היום בסיור התרשמתי מהחשיבות הקיימת לחולים רבים משימוש בקנאביס רפואי.

''מדינת ישראל יכולה להיות יצואנית קנאביס רפואי עם הכנסות של ארבעה מיליארד שקל בשנה. אין כל סיבה שלא נפעל לכך הן למען הרפואה העולמית והן למען הכלכלה הישראלית", הוסיפה שקד.