מתאוש מורבייצקי
מתאוש מורבייצקיצילום: רויטרס

בעקבות ההתבטאויות האחרונות של פוליטיקאים פולנים והתגברות התופעות האנטישמיות בפולין בעקבות העימות עם ישראל סביב "חוק ההכחשה", ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, יצא בקריאה פומבית לעצור את ההתבטאויות האנטישמיות.

במהלך ביקורו בעיר חלם במזרח פולין, אמר מורבייצקי כי "אני רוצה להזמין כל אחד מכם לתרום לחשיבה חיובית יותר. להימנע מהצהרות אנטישמיות כי הם חומר המניע את אויבינו. בואו נימנע מכך כמו ממגיפה. גם את הבדיחות המטופשות והלא נחוצות. והחשוב ביותר – בואו נסביר יחד איך דברים באמת התרחשו".

דבריו של מורבייצקי הגיעו יממה לאחר שמנהיג מפלגת השלטון "חוק וצדק", ירוסלב קצ'ינסקי, אמר דברים דומים וקרא להימנע מאנטישמיות. "כיום אויבי פולין, אפשר לומר אפילו השטן, מנסים מתכון רע מאוד. המחלה הזו היא אנטישמיות, ועלינו לדחות אותם בנחישות", אמר קצ'ינסקי.

דבריהם של שני המנהיגים הפולניים הגיעו לאחר שבתקופה האחרונה, בעקבות העימות הפומבי מול ישראל בנושא "חוק ההכחשה", חלה התגברות משמעותית בהתבטאויות האנטישמיות בפולין, גם מצד אישי ציבור ותקשורת.

אחד מהם אפילו טען בראיון טלוויזיוני כי "מחנות ההשמדה היו יהודיים, כי המשרפות הופעלו בידי יהודים". גם שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי, דיווחה לאחרונה על התגברות האיומים וההתבטאויות האנטישמיות כלפיה מאז החל המשבר בין שתי המדינות.