גבאי נגד הציונות הדתית

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, נאם הבוקר (שלישי) בכנס ירושלים ה-15 ומתח ביקורת על רבנים בציונות הדתית שמשמיעים ביקורת על צה''ל והרמטכ''ל.

''בשנים האחרונות, בכל נקודת מחלוקת בחברה הישראלית, בולטת נוכחות הרבנים החרד"לים. והיא בולטת, לצערי, בעיקר כשהיא מפלגת, מקצינה, מדירה ומסיתה.

''כאשר ראש מכינה קדם צבאית, מאשים את הצבא שהוא מגייס בנות והופך אותן ללא יהודיות - אתם שותקים. כאשר אותו רב משפיל את הקהילה הלהט״בית: כן, הגיע הזמן שתכירו במציאות. להט"בים נמצאים גם אצלכם בקהילות, והם לא פחות טובים מאף אחד אחר - אתם שותקים'', אמר גבאי.

יו''ר המחנה הציוני תקף את שתיקת הציבור הדתי הלאומי, ''כאשר בעידן בו נשים – הבנות שלכם – חובשות את ספסלי בית המדרש, בא רב שמחנך אלפי תלמידים ומדבר על "נחיתותה הרוחנית והאינטלקטואלית של האשה" - גם אז - אתם שותקים.

''כאשר רב עיר, בעזות מצח, קורא לפיטוריו של הרמטכ״ל על רקע הקמת יחידות מעורבות - אתם שותקים. כאשר אותו רב עיר קורא לציבור שומעיו, שלא להשכיר דירות לערבים – אתם שותקים. ובואו נודה על האמת. זה לא נגמר רק בשתיקה על דברי רבנים.

''גם כאשר ראש ממשלה ושרים מסיתים נגד מחצית מהעם היהודי ומדביקים להם כינויים של בוגדים ואויבים - אתם שותקים. השתיקה הזו הדהדה בימי אוסלו, והגיעה לשיא לפני רצח רבין. אולי אז, עשיתם את חשבון הנפש הציבורי, אבל זה עבר לכם ברגע שחזרתם לעמדת כוח''.

גבאי המשיך להשתלח בציונות הדתית בכל הנוגע לסוגיית מתווה הכותל, ''כאשר מיליוני יהודים מהזרמים הקונסרבטיביים והרפורמים מודרים מרחבת הכותל, והופכים בידי ממשלת ישראל ליהודים סוג ב' – אתם לא רק שותקים, אתם לוקחים חלק פעיל בהקצנה הזו, שאין מאחוריה הלכה כלשהי. הרי גם רב הכותל וגם אביחי מנדלבליט המליצו על המתווה המדובר''.

''כאשר הממשלה מאשרת פעם אחר פעם חוקים, שנועדו לשמר את הקואליציה, גם במחיר של פלגנות, של הרס הדמוקרטיה, של פגיעה באורח החיים של מיליוני ישראלים - אתם שותקים''.

יו''ר המחנה הציוני גם טען כי בציבור הדתי לאומי ישנה הכלה של מורשעים בפלילים, ''כאשר אישי ציבור מ'הצד הפוליטי הנכון' נחשדים בעבירות חמורות. עבירות של שחיתות אישית, נהנתנות, קבלת טובות הנאה והשחתה של אמות המוסר של השירות הציבורי - גם אז אתם שותקים.

''ריבונו של עולם, מתי תפסיקו כבר לשתוק? מתי ויתרתם על 'כלל ישראל'? אני יודע שהביקורת שאני משמיע כאן היא קשה. אבל אני יודע גם, שיש רבים שנמצאים כאן באולם הזה, ורבים אחרים ששומעים אותנו כעת – שמסכימים עם הביקורת הזו.

''אלו הם קולות מתונים שנמצאים בתוך המחנה שלכם, אבל הם כמעט אינם נשמעים. לצערי, דווקא רבני הזרם החרד"לי שמשמיעים את העמדות הקיצוניות ביותר – אלה הופכים להיות, ראש חץ מרכזי בהנהגה של המגזר הדתי. ולעומתם, קולות המתינות והפשרה נותרים מאחור.

''כילד בירושלים, אני זוכר את השכנים שלי, חניכי בני עקיבא. בנים ובנות יחד, יוצאים לפעולות משותפות, לטיולים משותפים. בנים ובנות, לומדים בבתי הספר הממלכתיים דתיים יחד עם כולם – ילדים ממשפחות דתיות, יותר או פחות, מסורתיות ואפילו "רחמנא ליצלן" חילוניות.

''היום זה לא קיים. המתינות נעלמה. בני עקיבא הפכה לתנועה שחלקים רבים ממנה מפרידים בנים ובנות, הרבנים החרד"לים מעודדים הפרדה מגדרית כבר בגילאי הגן והיסודי. מערכת החינוך החרד"לית הופכת להיות גטו חד-גוני.

''לא רק בבית שמש מודדים את אורך החצאית של אמהות כתנאי לקבלת הילד לבית הספר. לא רק בבני ברק שואלים ילדים אם יש להם טלוויזיה בבית. זה קורה גם אצלכם. ואני מנצל את הבמה הזו כאן כדי להגיד לכם, הקולות המתונים – בשתיקתכם, אתם נותנים תוקף לדברים החמורים האלה. ובכך אתם מעמיקים ומרחיבים את הקרע בתוך עם ישראל.

''אתם, השותקים. חייבים להשמיע קולכם ולעצור את המגמות המסוכנות שהלכו וגברו כאן. הרימו את קולכם והשמיעו אותו: במקום פלגנות – אחדות, במקום ניתוק – חיבור, במקום החלשה – חיזוק. חברים, החברה הישראלית זקוקה לריפוי. לאיחוי הקרעים.

''לא לעוד שיסוי, הסתה ושנאת חינם. אני מסתובב בכל בארץ – פוגש מדי יום ביומו המון אנשים – עם ישראל, על כל גווניו ורבדיו המיוחדים. הפסיפס המיוחד הזה שיצרנו כאן. הציבור הנפלא הזה שאני פוגש, רוצה שהנבחרים שלו, וכן – גם הרבנים שלו – יפסיקו לדבר במושגים של "הם ואנחנו" אלא ייקחו חלק בבנייה של עתיד משותף. לכל חלקי החברה הישראלית".

לקראת סיום דבריו אמר גבאי, ''כפי שאני מאמין שישראל חייבת לפעול ליצירת קואליציה אזורית, לחיזוק בטחונה, כך אני מאמין שהגיעה השעה להקמת קואליציה חברתית בתוכנו, לחיזוק החברה הישראלית.

''לכם, הרבנים, יכול להיות תפקיד מרכזי בהפיכתנו לחברת מופת. לחברה משגשגת, שבמרכזה עומד שוויון ערך האדם באשר הוא אדם, ושלמותה של החברה כמרקם משותף בו יש מקום לכולם. קחו את התפקיד הזה. זה בידכם''.