האם היה בישול בשבת?
האם היה בישול בשבת?iStock

האם בוצע בישול נרחב בשבת בבסיס חיל-האוויר ברמת דוד, בניגוד לפקודות?

ברדיו 'קול ברמה' נחשף כי בשבת האחרונה, שבה נרשמה מתיחות ביטחונית גבוהה מאוד בצפון, הוקפצו לבסיס כוחות גדולים, והאוכל שבושל לשבת לא הספיק. במקום לפתוח מנות קרב או לאלתר פתרונות אחרים, המטבח פעל כביום חול.

גורם צבאי לא הכחיש את הדיווח ואמר כי הדבר נעשה באישורו של מפקד הבסיס.

בפקודות מטכ"ל בנושאי דת אמנם נכתב כי "קצין בדרגת אל"ם ומעלה מוסמך לאשר ביחידות הכפופות לו חריגה מהוראות פקודה", אך לא לגבי בישול בשבת. בנוסף, האישור לאל"מ מותנה באישור רב צבאי: "לא יעשה קצין שימוש בסמכויותיו לפי סעיף 32 (חריגה מהפקודות) אלא כשהדבר דרוש עקב פעילות מבצעית, ולאחר שהתייעץ עם הרב הצבאי הפיקודי, הזרועי או האגפי הרלוונטי".

במקרה הנוכחי, ככל הידוע, לא הייתה התייעצות עם רב הבסיס וכל שכן שלא עם חיל-האוויר.

חיילים בבסיס אמרו כי "מדובר בהפרה גסה של הכללים. זו פעם ראשונה שאנחנו שומעים על כך שמפקד בסיס מאשר לעבור לכאורה על הפקודות".

רב חיל-האוויר לשעבר, רמי ראב"ד, אמר כי "אסור בכל מקרה לבשל בשבת. במקרה שהכוננות עולה במהלך השבת, צוות המטבח אמור לאלתר פתרון".

שאלה נוספת שטרם זכתה למענה היא האם היה משגיח במטבח, בזמן הבישול? על-פי פקודות מטכ"ל "בכל מטבח צבאי יועסקו לפחות שני עובדים, טבחים או עובדי מטבח קבועים אחרים, חיילים או אזרחים, אחד לכל משמרת, שיאושרו ע"י הרבנות הצבאית הראשית כמוסמכים לכשרות. מתפקידם של עובדים אלה - לפקח על שמירת הכשרות במטבח".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לאור המצב הביטחוני וההערכות המוגברת של חיל-האוויר, התקבלה החלטה לתמוך את כל ההערכות המבצעית, תוך שמירה על פגיעה מינימלית בשבת. הנושא ייבדק".