יורו
יורוiStock

ראש ממשלת ליטא סאוליוס סקברנאלס קרא למבקר האתיקה של האקדמיה במדינה להתפטר מתפקידו לאחר שהציע לסטודנטים לכתוב עבודה שתעסוק ביהודים שהרגו בני אדם.

מבקר האתיקה הגדיל לעשות ואף הציע פרס של אלף יורו למי שיחבר אותה.

האירוע ראה אור לאחר ראיון שהעניקה סופרת מוכרת בליטה ובו העלתה ספקות בנוגע לעברו של אחד מגיבוריה הלאומיים של המדינה, אדולפס ורגא ובנוגע לזיקה שלו לרצח יהודים.

בעקבות הראיון העלה המבקר האתי של האקדמיה, ויג'יליוס סאדוסקה, פוסט בדף הפייסבוק שלו ובו הזמין סטודנטים לכתוב עבודה העוסקת ב"יהודים שהרגו אנשים".

המבקר האתי של האקדמיה המקומית מונה לתפקידו על ידי הפרלמנט הליטאי. בתקשורת המקומית הסבירו כי המבקר ניסה לשנות את הנרטיב לפיו השיח הציבורי נסוב רק על אלו שהרגו יהודים ולא על יהודים שהרגו אחרים.

בעקבות הפוסט, זימנו יושב ראש הפרלמנט לשיחה דחופה ולאחריה פרסם הודעה שבה הבהיר כי לדעתו המבקר צריך להתפטר. "אין לי ספק שהמבקר צריך להגיש את התפטרותו", אמר ואף הורה לוועדת החינוך להכין חוות דעת שתשקף עמדה זו.

וועדת החינוך המקומית הצטרפה לחוות הדעת של יו"ר הפרלמנט והבהירה כי "זהו פוסט אנטישמי שאינו משקף עובדות היסטוריות". כאמור, גם ראש הממשלה סאוליוס סקברנאלס קרא למבקר להתפטר.

ומה אומר המבקר עצמו? לפי שעה מסרב להתפטר. "אדם מתפטר כשהוא עושה משהו שאינו בסדר, שלילי או רע", הגיב סאדוסקה, "איני חושב שפגעתי או גרמתי לנזק למישהו", אמר.