הסוף להפליית מתנחלים

עסקים שאינם מספקים שירות ביו"ש חייבים להציב שילוט ברור, אחרת זו עבירה פלילית והם עלולים להסתכן בתביעה בסך 10 אלף ש''ח.

חזקי ברוך , כ"ט בשבט תשע"ח

שולי מועלם-רפאלי
שולי מועלם-רפאלי
צילום: הדס פרוש, פלאש 90



טוען....

ועדת הכלכלה אישרה היום (רביעי) את התקנות הקובעות כיצד צריכה להתבצע הצהרת תנאי השירות מצד בעל עסק שאינו מספק שירות ללקוחות המתגוררים ביהודה ושומרון.

התקנות גובשו במשרד הכלכלה לבקשתה של יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, במטרה ליישם את חוק איסור הפלייה מחמת מגורים שיזמה.

חוק זה שאושר בקריאה שנייה ושלישית לפני כשנה קובע כי עסקים חייבים להתנהל בשקיפות בכל הקשור למדיניות השירות. אם עסק אינו מספק הובלה או שירות ליעדים מעבר לקו הירוק או שגובה עליהם תשלום נוסף, עליו ליידע את הצרכן עוד במעמד הקנייה.

התקנות שגובשו על ידי משרד הכלכלה קובעות כיצד צריך להתבצע הגילוי בפני הצרכן, בין אם בוצעה עסקה בחנות ובין אם בוצעה באינטרנט.

התקנות קובעות שיש להציב שילוט בולט לעין בחנויות ובסמוך לכל קופה. גודל השלט לא יפחת מגודלו של דף A4 ובפונט גדול וקריא. בעסקאות אינטרנטיות על המוכר להציג את מדיניות השירות במקום בולט לעין ובאותיות וספרות ברורות וקריאות. בעסקאות טלפוניות יש לבצע זאת תוך כדי השיחה עם הלקוח.

התקנות והחוק גובשו לאור למציאות שמוכרת היטב לצרכנים המתגוררים ביהודה ושומרון. לאחר רכישת מוצר מתברר שבעל העסק אינו מספק הובלה או שירות, או שהם ניתנים תחת סייגים דוגמת תוספת תשלום והלקוח ידע זאת רק לאחר שביצע את הקנייה. החוק והתקנות חלות גם עבור לקוחות המתגוררים ביישובי הפריפריה, שמתמודדים גם הם עם מציאות זהה.

"עכשיו זה סופי", הכריזה ח''כ מועלם. ''בעל עסק שלא רוצה להסתכן בתביעה, חייב להיות גלוי עם הלקוח. בעל עסק שלא רוצה להיכנס לרשימות שחורות של צרכנים ביהודה ושומרון, שלא יפלה. כאשר לקוח רוכש מוצר בבית עסק או ברשתות גדולות הוא מצפה למתן שירות.

''זכותו של בעל עסק להחליט מהי מדיניות השירות ולמי הוא מוכר, אולם הוא חייב להיות גלוי ולומר זאת ללקוח בבירור עוד במעמד הקנייה. בהתאם, תושבי יהודה ושומרון ידעו מראש איזה עסק או רשת מפלה אותם וידעו היכן לא לקנות'', הוסיפה.