ניצולי שואה. ארכיון
ניצולי שואה. ארכיוןYonatan Sindel/Flash 90

ממשלת פולין החליטה להעביר הצעת חוק פולנית לפיצוי ניצולי שואה בגין רכוש שהוחרם מהם בשואה, לבחינה מחודשת במשרד המשפטים. החשש הוא שהחקיקה תיכנס כעת להקפאה עמוקה.

הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) הביע דאגה עמוקה מהמהלך וקורא לממשלת פולין לקדם במהירות את הצעת החוק ולשפר אותה. "אנו קוראים לממשלת פולין לחוקק חוק צודק והוגן עבור כל מי שרכושו הוחרם, ובכלל זה ניצולי שואה מפולין ומשפחותיהם", אמר גדעון טיילור, יו"ר התפעול של איל"ר. "הניצולים שחיכו יותר משבעים שנה לא יכולים להמתין עוד", הוסיף.

טיוטת הצעת החוק פורסמה באוקטובר ומשרד המשפטים הפולני הבטיח שהחוק יאושר עד סוף 2017. כבר עם פרסום הטיוטה מתח עליה איל"ר ביקורת קשה, משום שהיא כללה סעיפים דרקוניים שבעצם מונעים מהרוב הגדול של השורדים ומשפחותיהם קבלת פיצוי כלשהו. ישראל אף העבירה מחאה חריפה לממשל פולין בנושא.

לפי טיוטת הצעת החוק שפורסמה על ידי משרד המשפטים הפולני, ניצול שרוצה להגיש תביעה חייב להיות אזרח פולין כיום שהתגורר במדינה כאשר הרכוש הוחרם על ידי השלטון הקומוניסטי. תנאים אלו לא מאפשרים למרבית הניצולים, שעזבו את פולין במהלך השואה או זמן קצר אחריה, להגיש תביעה.

לפי ההצעה, גם יורשים יוכלו להגיש תביעה, אבל הם חייבים להיות ילדים או נכדים של הניצולים. כמובן שמדובר בפגיעה קשה בזכויות הניצולים, משום שבעקבות השואה, פעמים רבות האחים והאחיינים הם היורשים היחידים שנותרו.