ח''כ יעקב מרגי
ח''כ יעקב מרגיצילום: הלל מאיר/TPS

דיון ועדת החינוך של הכנסת התפוצץ לאחר שיו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) הודיע כי אין למשרד החינוך "מה לחפש בוועדה", כלשונו, כל עוד הממשלה מסרבת לממש את ההסכם הקואליציוני עם ש"ס המחייב החזרת התקנות שביטל שר החינוך פירון בנושא מוסדות המוכש"ר.

משמעות התקנות היא מתן השלמות תקציביות מלאות עד ל-75% מכל המרכיבים לטובת מוסדות המוכר שאינו רשמי. לטענת מרגי, משרד החינוך ניסה להגיש לוועדה תקנות חדשות המעקרות את המשמעות התקציבית מבלי לציין זאת.

רפרנט החינוך באגף התקציבים של משרד האוצר דניאל לורברבוים הודיע בדיון כי "כרגע בהחלטת הממשלה לא מופיע שינוי התקנות כי אין לנו מקור תקציבי. ככל שירצו לשנות את התקנות שעלותן 120 מליון ש"ח יצטרכו להצביע על מקור תקציבי לכך".

בשלב מוקדם של הדיון אמר ח"כ מרגי כי ''אין למשרד החינוך מה לפנות לוועדה כדי לאשר ולקדם את תקציבו לשנה הבאה וכי לא יקודם דבר עבור משרד החינוך לקראת התקציב הקרוב, לפני שהסוגיה של ההסכם הקואליציוני תסתיים''.

מרגי ביקש להודיע למשרד החינוך שלא לפנות אל הוועדה ולא להגיע אליה. "אנסה להיות גפני, נראה כמה זמן זה יקח לי", אמר.

מרגי זעם על היועצת המשפטית של משרד החינוך ואמר כי הניסיון להעביר את התקנות בנוסח שהמשרד הציג "היה מעשה מרמה".

לדבריו "הרציונל של ההסכם הקואליציוני היה לתקן את שעות הבסיס כפי שהיה בתחילה, לא יתכן שאז הסכמתם לנוסח ועכשיו בנוסח המצומצם שסך הכל מצלם מצב מ-2012 פתאום יש סוגיה של עלות תקציבית".

מרגי אמר כי ''אם יש סוגיה ואת צודקת שיש עלות תקציבית סימן שהמעשה שהמשרד ניסה לעשות הוא מעשה רמיה מול הוועדה ומול ההסכם הקואליציוני. אין לי פרשנות אחרת".

סגן השר משולם נהרי סיפר כי בעבר כשהיתה מחלוקת על תיקצוב התלמידים החרדיים שסבלו מאפליה, "משרד המשפטים העמיד את משרד החינוך על טעותו", אמר נהרי וסיפר כי בזמנו "גם מני מזוז שהיה היועץ המשפטי לממשלה וגם המשנה שלו אמנון דה הרטוך עמדו כחומה בצורה מול יולי תמיר שהתנגדה".

הוא קרא למשרד המשפטים לנקוט עמדה ולהבהיר למשרד החינוך כי "יש לעמוד בהסכם הקואליציוני ואין כל מניעה משפטית".

יו"ר פורום המוכש"ר דוד שרפר אמר בתגובה כי "עשרות אלפי תלמידי המוכש"ר שזוכים לקבל שליש מתקציב של כל תלמיד אחר בישראל ממתינים בכיליון עיניים לחברי הכנסת שיפסיקו את העוול הנורא שיצר שר החינוך פירון, מדינה דמוקרטית שלכאורה דוגלת בשיוויון זכויות מקפחת ביודעין ובלא להניד עפעף עשרות אלפי תלמידים שכל חטאם הוא שהם לומדים במסגרת מוסד מוכר שאינו רשמי חרדי".‏