אנטישמיות באירופה
אנטישמיות באירופהצילום: רויטרס

דו"ח חדש של הקונגרס היהודי העולמי המתפרסם לראשונה היום (חמישי) בערוץ 6 מעלה כי בחודש ינואר 2018 חלה עלייה משמעותית בתופעות הכחשת השואה ברשת, בהשוואה לאותה התקופה בשנת 2016.

על פי המסמך, המבוסס על מחקר שערך הקונגרס היהודי העולמי לקראת יום הזיכרון הבין לאומי לשואה, עולה כי במהלך תקופה זו חלה עלייה של 30% בשימוש בסממנים אנטישמיים בפרסומים השונים ברשתות החברתיות, במקביל לעלייה כפולה במספר השיחות העוסקות בהכחשת השואה.

את הדו"ח, אשר פורסם תחת השם 'סמלים אנטישמיים והכחשת השואה בפוסטים ברשתות החברתיות: ינואר 2018' הפיק הקונגרס היהודי העולמי בשיתוף עם חברת ‘VIGO’, המתמחה בניטור ומחקרי מדיה.

הדו"ח פורסם בהמשך למחקר מקיף שערך הארגון בשנת 2016, אשר בחן את ממדי תופעת האנטישמיות ברשת והשפעותיה. הדו"ח בחן את היקפה של התופעה בתקופה שבין ה-1 ל-24 לינואר, במרחבים ברשת הקשורים במפורש להכחשת השואה.

מדובר בתקופה בעלת חשיבות רבה, שכן מדובר בימים שלפני יום הזיכרון לשואה, החל כל שנה ב-27 בינואר ובמקביל להשקתו של קמפיין #WeRemembe של הקונגרס, יוזמת זיכרון השואה הגדולה ביותר בעולם, אשר הושקה בינואר האחרון זו השנה השנייה ברציפות.

על פי הדו"ח, תדירות פרסומם של תכנים אנטישמיים בין 2016 ל -2018, אינה זהה לגמרי בין כל הרשתות החברתיות.

בעוד שבטוויטר ובפלטפורמות הבלוג השונות חלה עלייה במסרים האנטישמיים, נמצאו כי דווקא בפייסבוק, באינסטגרם וביוטיוב, חלה ירידה במסרים האנטישמיים, בהשוואה לאותה התקופה ב-2016.

בכלל הרשתות, על פי הדו"ח, בתקופה שבין ה-1 ל-24 לינואר 2018, נעשה שימוש בסמלים ניאו-נאציים ואנטישמיים בכ-550 פוסטים ליום בממוצע, בקצב של 23 פוסטים לשעה.

עוד עולה מהדו"ח כי ב-108 פוסטים ליום בממוצע, הופיעו תכנים של הכחשת השואה, בקצב של 4.5 פוסטים לשעה. הממצאים אף מעידים כי במהלך תקופה זו הופיעו סמלים או סממנים הקשורים לשואה או לשלטונו של היטלר ב-13,200 פוסטים בסך הכל, כאשר ב-2,600 פוסטים הופיעו תכנים של השכחת השואה באופן גורף או נטען כי היהודים מגזימים בהיקפה ובמספר הקורבנות שנספו.

במקביל, מתברר במסמך כי תדירות השימוש בסמלים ותכנים אנטישמיים משתנה בין מדינה למדינה. בעוד שבגרמניה השימוש בסמלים ניאו-נאציים נמצא בירידה משמעותית בהשוואה לשנת 2016, בפולין, שוויץ וסרביה הפכו סמלים אלה משוליים בחברה לפופולריים ביותר.

בתגובה לממצאים דרש הקונגרס היהודי העולמי מחברות המדיה החברתית לאכוף את הכללים נגד דברי שנאה ברשת וקרא לממשלות להפעיל רגולציה כבדה על מנת לצמצם את ממדי התופעה.

"קל להאמין כי האנטישמיות ברשת שמורה רק לגורמים שוליים, אבל היקפה האימתי של התופעה הוא מפחיד", אומר רוברט זינגר, מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי. "כיום, לא צריך ללכת רחוק כדי למצוא שנאה כזאת – היא חשופה לכולם באתרים בהם אנחנו משתמשים הכי הרבה – פייסבוק, טוויטר ויוטיוב. על החברות הללו מוטלת החובה לנהוג באחריות תאגידית מוסרית ולציית להגבלות שלהן עצמן על פרסום דברי שנאה. אנו קוראים לממשלות להקפיד על הסדרת נושא זה, על מנת לבלום את התפשטות תופעת האנטישמיות ברשת ולהפוך את המרחב הדיגיטלי למקום בטוח יותר לכולם".

הוא ציין כי בדו"ח התברר ש"כאשר אנחנו מביאים מקרים של דברי שנאה לתשומת לבן של חברות המדיה החברתית הגדולות, תגובתן היא מהירה ויעילה".

"למרות זאת", אומר זינגר, "אנחנו לא נקבל את הטענה כי אכיפת הנושא נמצאת בידיהם של המשתמשים. זוהי אחריותן של החברות לנתר באופן קבוע את דברי השנאה, ללמד את המשתמשים ולוודא כי הם מבינים את ההשלכות שבהפרת הכללים ולקרוא לאנטישמיות בשמה המפורש, בלי לחשוש מביקורת או נזיפה".