טילרסון וטראמפ
טילרסון וטראמפצילום: רויטרס

דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב השתמשה בהשוואה משעשעת, בתגובה לטענות מהשמאל הפוליטי על כך שמזכיר המדינה, רקס טילרסון, לא כלל את ישראל בין יעדי ביקורו הנוכחי במזרח התיכון.

טילרסון עורך בימים אלו מסע בן שבוע באזור, אשר כולל את טורקיה, ירדן, לבנון, כווית ומצרים. בין הנושאים המרכזיים על הפרק בסיור: שלום בין ישראל לרש"פ, ומלחמת האזרחים בסוריה, שזלגה באופן רציני לישראל בשבת האחרונה.

לכאורה, אפוא, היתה סיבה טובה לכלול את ירושלים בין תחנות המסע.

שגריר ארה"ב לשעבר בישראל, דן שפירו, כתב ב"הארץ" שההחלטה שלא לעבור בישראל שולחת מסר שגוי, הן לבעלי ברית והן ליריבים. “זו הזדמנות מושלמת לעצור בישראל, לתאם מדיניות מהותית ומסרים אסטרטגיים עם ראש הממשלה, ולבצע אסטרטגיה משותפת אמריקנית-ישראלית בתחנות האחרות”, כתב שפירו. “הרבה מזכירי מדינה נהגו בדיוק כך ברגעי משבר".

דמוקרטים בארה"ב ציינו שכאשר ברק אובמה נסע לקהיר כדי לנאום שם את נאומו הידוע, בשנת 2009, הוא חטף אש כבדה על כך שלא שילב את ישראל במסע.

"בכך שסירב לבקר בישראל, ממשל טראמפ מאכזב את בעלת בריתנו הקרובה ביותר באזור", אמר רון קליין, יו"ר הוועד היהודי הדמוקרטי של אמריקה. “מנהיגות אמריקנית היא חיונית כמשקל-נגד לאיומים של סוריה ואיראן על ריבונותה ובטחונה של ישראל".

מול טענות אלה, אמרה דוברת מחלקת המדינה, הת'ר נאוארט: “תראו, הרכבת המסעות האלה היא עניין מאוד מסובך. אתה צריך לתאם בין לוחות הזמנים של הרבה אנשים שונים בו זמנית, ולוודא שהם לגמרי מסונכרנים.

''כפי שאתם יודעים היטב, יש לנו יחסים מאוד חזקים עם ישראל. יש לנו יחסים חזקים עם עם ישראל ועם ממשלת ישראל. אין שום שאלה לגבי זה. המזכיר קיים שיחת טלפון בת 21 דקות עם ראש הממשלה בשבת, זמן לא רב לאחר ששמענו על התקרית עם המטוס הישראלי.

"אני נוהגת לדמות את זה ליחסים שלי עם החברה הכי טובה שלי מחטיבת הביניים, ג'ולי", הוסיפה. "היא מתגוררת במערב התיכון (של ארה”ב). בכל פעם שאני נוסעת למערב התיכון, אני לא מצליחה לפגוש את חברתי ג'ולי.

''בכל פעם שהמזכיר טילרסון נוסע למזרח התיכון, הוא לא יצליח לעבור בכל מדינה ומדינה. אבל אין שום ספק בלבם של פקידי הממשלה הישראליים או של פקידי הממשלה שלנו, שהקשר בינינו חזק", הסבירה.