ד"ר עודד סושרד
ד"ר עודד סושרדצילום: עצמי

לפני כחודשיים פרסמתי כאן מאמר תחת הכותרת "לא למני, כן לנפתלי".

במאמר יצאתי כנגד הפגנות השמאל המנסות להפיל ממשלת ימין במסווה של מאבק בשחיתות, וקראתי להשמעת קול ברור מכיוונו של הבית היהודי: "הגיע הזמן שהקול הברור, המצפוני, הערכי, יישמע גם מהמערכת הפוליטית.

ואין מדובר בקולותיהן הצורמים של מפלגות השמאל, הרואות במאבק בשחיתות קרדום לחפור בו, כאשר המטרה האמיתית היא חלוקת ארץ ישראל וג'ובים למקורבים. חשוב מאד שהקול הברור הזה יישמע מתוך הבית היהודי, מתוך הציונות הדתית ואוהביה, ומתוך עם ישראל האוהב את ארצו ושואף באמת ובתמים לראותה בטוחה, פורחת ומקרינה אור לגויים".

השבוע, לאחר שפורסמו המלצות המשטרה, אכן נשמע הקול הברור הזה. לשמחתי הרבה, מי שהשמיע אותו היה שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. הדבר אינו מובן מאליו: כשהדברים נשמעים מפי שר בכיר בממשלה ויו"ר שותפה חשובה בקואליציה, יש בכך אמירה ערכית חזקה ביותר, מסר חינוכי חשוב לתלמידי ישראל והצבת רף מוסרי אל מול כל מי ששותף להנהגת המדינה, או מתכוון להיות שותף בה.

אמירה כזו לא תמיד תזכה לתשואות, ואכן בליכוד מהרו לתקוף את השר שבחר לומר את האמת, ולא ליישר קו עם הסוגדים אומרי ה"אמן" האוטומטי.

השאלה הפלילית – האם היה או לא היה שוחד, האם הייתה או לא הייתה הפרת אמונים – היא עניינם של משפטנים לדון בו ושל בתי המשפט להכריע בו, וכרגע הכדור בידיו של היועץ המשפטי לממשלה. בידיו הכלים והסמכות, ורק הוא יקבע את הצעד הבא – העמדה לדין או סגירת התיקים, וטוב עושים ראשי מפלגות הקואליציה כולם, כשהם מאפשרים לו לבצע את עבודתו, מבלי לערער עד אז את יציבות הממשלה הנבחרת.

אותנו כציבור מעניינת ההתנהלות האישית. וכאן, זכותנו ואף חובתנו החינוכית והמוסרית להצביע על בעיה. נהנתנות, שחצנות והתנשאות לכשעצמן, אינן עבירות פליליות, אך בהחלט תכונות רלוונטיות בבואנו כציבור לבחור את מנהיגינו. מותר לקבל מתנות מחברים? אם אין מדובר בשוחד אז מותר. אבל לא ראוי. ואם יורשה לי לסיים בנימה אישית (טוב, לא ממש קשור אליי, יותר לבן הדוד המוכשר שלי): גם לקלקל את ההופעה לאמן על-חושי שמביא כבוד לישראל בכל העולם זו איננה עבירה פלילית. אבל זה דבר שלא עושים. כולנו יודעים שהשר בנט לא היה נוהג כך, ואתם יודעים מה? גם לא לפיד וגבאי.

מאחל לכולנו מנהיגים אוהבי ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל – אותה תורה המצווה אותנו "עשות משפט ואהבת חסד, והצנע לכת עם אלוהיך".

הכותב, ד"ר עודד סושרד, הוא יו"ר "מרחיבים שורות" בבית היהודי, ומועמד לרשימה לכנסת.