מתאוש מורבייצקי
מתאוש מורבייצקיצילום: רויטרס

דוברת ממשלת פולין מנסה הבוקר (ראשון) לתקן את הרושם שהותירו דבריו הקשים של ראש הממשלה הפולני, מתאוש מורבייצקי בועידת מינכן, לפיהם "אין הבדל בין הפושעים הפולנים בשואה לפושעים היהודים".

בהודעה רשמית שפרסמה הדוברת נכתב כי "ראש הממשלה לא ניסה כלל להטיל דופי כלשהו במאורעות השואה או לחילופין להטיל אשמה כלשהי על הקרבנות היהודים שנרצחו על ידי הגרמנים".

הא הסבירה עוד כי ראש הממשלה מתנגד להכחשת שואה ולאנטישמיות. "פולין מכבדת את הרגישות של העם היהודי ורוצה להמשיך את הדיאלוג הקיים איתו ועם מדינת ישראל", כתבה הדוברת.

לדבריה, "אי אפשר להטיל את האשמה על עם שהיה משועבד תחת כיבוש (הפולנים)". היא ציינה עוד כי לפני מלחמת העולם השנייה חיו יהודים במדינה במשך 800 שנים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש בתגובה לדברי מקבילו הפולני כי "הדברים של ראש ממשלת פולין כאן במינכן מקוממים. יש פה בעיה של חוסר הבנה של ההיסטוריה וחוסר רגישות לטרגדיה של עמנו. אני מתכוון לדבר איתו בהקדם", אמר נתניהו שנמצא בעצמו במינכן.

יושב ראש סיעת ישראל ביתנו, חבר הכנסת רוברט אילטוב אמר כי "ראש ממשלת פולין לא בוחל באמצעים במטרה להכשיר את השרץ שנקרא חוק הכחשת השואה הפולני".

"בנימוס ציני, ראש ממשלת פולין מכחיש את השואה ומשכתב מבלי למצמץ את הטרגדיה הנוראית ביותר בתולדות עמנו. כל השוואה בין יהודים לפולנים ביחס לשואה היא בגדר פשע. דם שלושת מיליון היהודים שנרצחו בפולין, בין היתר בתמיכתו האקטיבית של העם הפולני זועק מהאדמה", הוסיף אילטוב.

הוא ציין כי "אם לראש ממשלת פולין כל כך חשוב להציג לעולם את האמת, שיתחיל בהכנת רשימה של כל הנכסים שנגנבו מהיהודים על ידי הפולנים במהלך השואה, תוך ניצול ואימוץ מלא של חוקי הגזע שנחקקו בנירנברג. בנכסים הגנובים הללו משתמשים וחיים עד היום מיליוני אזרחים פולנים, שלא מראים שום נכונות להשיבם".

סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי, הודיעה כי תכנס דיון דחוף במשרד החוץ בעקבות המשבר המתמשך מול ממשלת פולין.

"דברי ראש ממשלת פולין הם חמורים, ודורשים התנצלות בפני העם היהודי על עיוות זכרון השואה. לא ניתן לקבל השוואות מקוממות כאלה", אמרה חוטובלי.

במשרד החוץ הגיבו בעמוד הטוויטר לדברי ראש ממשלת פולין ואמרו כי "העדויות לכך שפולנים סייעו לנאצים בביצוע פשעים נגד יהודים במלחמת העולם השנייה הן מוחצות".

"מי שמעריך אמת ומבקש להבטיח שהתקופה לא תחזור צריך להיאבק בניסיון למחוק את חלק זה", כתבו במשרד החוץ.