מערכת הבריאות
מערכת הבריאותצילום:pixabay

כל מי ש"זכה" לשהות או ללוות אדם קרוב שחווה רשלנות רפואית וחייו התהפכו מבין את מורכבות מערכת הרפואה בישראל. למרות שבתי החולים הם מסגרת שמאפשרת לטפל באנשים שזקוקים לטיפול והשגחה והרופאים והאחיות עושים כל מה שניתן על מנת לאפשר שיגרה נוחה ונטולת סבל עד כמה שאפשר במקרים רבים מידי סובלים אנשים מתוצאות של רשלנות רפואית וטעויות רפואיות הגורמות להם סבל רב.

פגישה כתוצאה מרשלנות רפואית משנה לחלוטין את חייו של הנפגע וגם של בני משפחתו שנאלצים להתמודד עם משמעויות כלכליות נפשיות ובירוקרטיות רבות. נפגעי רשלנות רפואיתלא תמיד מצוידים בכוחות הנפשיים וביכולת הכלכלית בשביל לתבוע את האחראים למחדל. בדיוק למקרה זה הוקמה עמותת אופק חזרה לחיים שהיא היחידה העוסקת גם במניעת רשלנות רפואית ע''י חקיקה וסדנאות בטיחות בבתי החולים וגם בליווי משפחות שחוו רשלנות רפואית.

איפה זה התחיל

עמיעד טאובשבנו נפגע מרשלנות רפואית הוא מייסד העמותה ומי שצבר ניסיון רב בנושא. טאוב כינס בשנתיים האחרונות שתי ועדות של הועדה לביקורת המדינה בנושא הרשלנות רפואית, קידם תיקון לחוק בריאות העם ותיקון לחוק רשומות רפואיות והוא פועל על מנת לייצר הרתעה ואכיפה כלפי אנשי צוותים רפואיים אשר מעלו בתפקידם וגרמו לפגיעה בחולים.

חלק מהפעילות של עמותת אופק חזרה לחיים הינו יצירת לובי לשינוי בחקיקה שתסייע לאנשים שנפגעו מרשלנות רפואית. גם אם הדבר נעשה בשגגה עדין ישנה אחריות גדולה על הגורם המטפל אך כל עוד קיימת גישת הרפואה המתגוננת בישראל קשה לייצר דיווחי אמת ולתקן את הדרוש תיקון. העמותה מסייעת לנפגעים לקבל חוות דעת מגורמים מוסמכים, להפנות אותם למומחים בתחומים שונים וללוות אותם בדרך העקלקלה.

מעגלי תמיכה

נושא נוסף וחשוב הוא תמיכה שמגיעה מן הסביבה והזדהות עם המצב. אנשים אשר שותפים למצב מסוים, תחושה או תהליך שעובר עליהם ייטיבו להבין אחד את השני. עמותת אופק חזרה לחיים מקיימת מפגשים שונים של בני משפחות הנפגעים ומשלבת אותם בפעילות להגברת הבטיחות בבתי החולים מה שהופך אותם ממובלים למובילים של שינוי במערכת הבריאות. מפגשים מסוג זה נותנים כוח ומאפשרים לצלוח את השגרה המסובכת הכרוכה בפגיעה רפואית.

רופא או שיפוצניק?

במקרים רבים מידי אנו רואים טיוח במערכת הבריאות. זה קורה בדרך כלל תוך צפייה בחדשות או קריאת כתבות באינטרנט. אל הטיוח מגיעים לאחר חקירה מאומצת ולשם כך זקוקים למשאבים שונים והרבה מוטיבציה. הרופא או האח/ות שביצעו את הטיוח עלולים לשלם במשרתם ולכן בדרך כלל זה יקרה בסתר ויוסווה באמצעים שונים זאת כחלק מתרבות הרפואה המתגוננת. הטיוח אינו שמור רק למערכת הבריאות והוא עשוי לקרות גם במערכות חופפות אשר משפיעות על מערכת זו. הפתרון הינו לייצר אווירה של גילוי נאות ותחקירים רציניים וכן לייצר אכיפה והרתעה ע''י משרד הבריאות האמון על מניעת מקרים דומים.

לעיתים הטיוח יחפה על תקלה שהביאה אפילו לאבדן חיים, ואם אין לחולה סביבה שתלחם בשבילו אז יתכן שלעולם לא יגלו אודות הטיוח. ארגון אופק חזרה לחיים מספק תמיכה להורים לילדים לאחר אסון, תאונה או כל מקרה טרגי אחר. העמותה פועלת על מנת לשנות ולתקן את מערכת הבריאות שניצבת כיום בין המקומות האחרונים מבין המדינות המתפתחות בתחומי בריאות רבים.