השרים רוצים, אבל ראש הממשלה תוקע. נתניהו
השרים רוצים, אבל ראש הממשלה תוקע. נתניהוצילום: אלכס קולומויסקי

ראש הממשלה בנימין נתניהו מעדיף לשמור את הויכוח בין פולין לישראל על אש נמוכה.

נתניהו שוחח בצהריים (ראשון) בטלפון עם ראש ממשלת פולין ואמר לו, "לא נקבל את הדברים שנאמרו ואין כל בסיס להשוואה בין פעילות פולנים לפעילות יהודים בשואה".

"מטרת השואה הייתה להשמיד את העם היהודי וכי כל יהודי באשר הוא - היה נתון במצב גזר דין מוות. לא ניתן לתקן את העיוות ביחס לפולין ע"י עיוות אחר", אמר נתניהו למקבילו הפולני.

השניים סיכמו כי המדינות ימשיכו להידבר בנושא בשאיפה שצוותים ייפגשו בהקדם כדי לדון בדברים.

בתדרוך לעיתונאים שמסר נתניהו לאחר נאומו, הוא הבהיר שאין בכוונתו לנקוט במהלכים דיפלומטיים משמעותיים ואין שום כוונה להחזיר את השגרירה הישראלית בפולין להתייעצויות בישראל.

נזכיר כי ראש הממשלה הפולני, מתאוש מורבייצקי, אמר במהלך הועידה בתשובה לשאלת העיתונאי רונן ברגמן, "היו גם פושעים יהודים בשואה ואין הבדל בין הפושעים הפולנים בשואה לפושעים היהודים".

דוברת ממשלת פולין ניסתה הבוקר לתקן את הרושם שהותירו דבריו הקשים של ראש הממשלה הפולני, מתאוש מורבייצקי, ואמרה כי "ראש הממשלה לא ניסה כלל להטיל דופי כלשהו במאורעות השואה או לחילופין להטיל אשמה כלשהי על הקרבנות היהודים שנרצחו על ידי הגרמנים".

הא הסבירה עוד כי ראש הממשלה מתנגד להכחשת שואה ולאנטישמיות. "פולין מכבדת את הרגישות של העם היהודי ורוצה להמשיך את הדיאלוג הקיים איתו ועם מדינת ישראל". לדבריה, "אי אפשר להטיל את האשמה על עם שהיה משועבד תחת כיבוש (הפולנים)". היא ציינה עוד כי לפני מלחמת העולם השנייה חיו יהודים במדינה במשך 800 שנים.