נחשפו נתוני המיזם הלאומי לביטחון תזונתי

ב"כנס עפולה לביטחון תזונתי" שנערך בעיר, הועלה על נס המיזם הלאומי לביטחון תזונתי של משרד הרווחה בשיתוף עם ארגון החסד 'כולל חב"ד'.

הפרויקט הושק לפני שנה, במסגרתו מחולקים למשפחות הסובלות מאי ביטחון תזונתי חמור - כרטיס נטען לרכישת מזון בשווי שימוש של 6000 ש''ח שקלים בשנה. מדובר על פריסה ארצית בעשרות רשויות ועלותו השנתית נאמדת בעשרות מיליוני שקלים.

המיזם מורכב ממטה מנהל ורכזים אזוריים שכל אחד מהם אחראי על עבודתם של שמונה רכזים יישוביים. עם קליטת המשפחה, היא מקבלת את הכרטיס שמאפשר רכישת מוצרי מזון בסכום כסף מוגדר ברשתות נבחרות ובחנויות מקומיות, וקניית ירקות ופירות ומזון יבש (שיובלו לבתי המשפחות) בסכום נוסף.

לצד הכרטיס המיוחד ובמסגרת המיזם הלאומי לביטחון תזונתי, משתתפים אותן משפחות בסדנאות מיוחדות וערכיות, במטרה לסייע להם להשתמש נכון עם הכרטיס המגנטי, להבין את ערכם של המוצרים הבריאים, של השפעת הפירות והירקות על איכות החיים ועוד. המיזם זוכה להצלחה גדולה ומסייע בפועל למשפחות רבות בקשיי היום יום.

ב"כנס עפולה", שנערך על ידי המועצה הלאומית לביטחון תזונתי בראשות פרופסור צ'רניחובסקי – המייעצת לשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בשורת נושאים – עסקו בתכנון מדיניות הביטחון התזונתי ובחינת מודלים להשגת ביטחון תזונתי באופן מקיף יותר.

בכנס נטלו חלק בכירי משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד הבריאות, משרד העבודה, המשרד לשוויון חברתי, משרד החקלאות, המרכז לשלטון המקומי, פרופ' וד"ר בכירים.

בנאומו של מנכ"ל משרד הרווחה, ד"ר אביגדור קפלן, הוא הגדיר את המיזם כשינוי דרמטי בהתנהלות המדינה בתחום. "נאריך את המיזם במתכונתו הנוכחית בשנה נוספת", הודיע המנכ"ל.

הרב בלוי סיפר על המהפכה שחולל המיזם בשנה האחרונה. "מדובר בפריצת דרך עצומה", סיפר למשתתפים בכנס, "אני עוסק בביטחון תזונתי כבר 25 שנים. כל הזמן שאלנו איפה המדינה בסיפור הזה. שר הרווחה חיים כץ, היה הראשון שהצליח לשבור את ההתנגדות האידאולוגית של המדינה שסירבה להיות מעורבת בסיוע למזון, מעבר לסיוע סמלי לעמותות. השר דחף את הפרויקט וגם יצא לדרך המיזם המשותף".

במהלך דבריו, התייחס הרב בלוי להצלחה נוספת סביב המיזם. "מלבד העובדה שהמדינה כיום נותנת כסף עבור מזון לנזקקים, סכום גבוה יחסית למה שמקובל, יש שיתוף פעולה מלא של הרשויות המקומיות שגם משתתפות בעשרה אחוזים וגם שותפות בתהליך המיון והטיפול, במטרה לאתר את המשפחות העניות האמיתיות. ואם נקרא לזה בשמו, המשפחות הרעבות".

הרב בלוי חשף גם את הנתונים המדהימים הבאים: כ-10,800 משפחות מקבלות את הסיוע ב-48 רשויות בכל רחבי הארץ. בסיום דבריו, בישר כי מסתמן שבקרוב יעלה גובה סכום הסיוע למשפחות.