מדינה בתהליכים. טורקיה
מדינה בתהליכים. טורקיהצילום: הישאם האשלמון. פלאש 90

במשך שנים מדינת ישראל נהנתה מהחילוניות של הרפובליקה הטורקית, בשיתוף פעולה צבאי, בהסכמי סחר וכמובן כיעד תיירותי אטרקטיבי. הרפורמות החילוניות שהנהיג מוסטפא כאמל אתאטורק הועילו להפיכתה של טורקיה ממדינה אימפריאליסטית-מוסלמית למדינה אירופית מערבית.

הרפורמה נגעה לכל התחומים – החל מיום השבתון שהחל להיות מונהג ביום ראשון כמקובל במערב, בלבוש המערבי וכמובן בהפרדה של הדת מהמדינה. אך טורקיה מעולם לא הייתה דמוקרטיה במלוא מובן המילה. מרבית אזרחיה נטו תמיד לכיוון האיסלאם ולפיכך המיועט החילוני שהתרכז באיסטנבול, ראה צורך להשתיק כל אופוזיציה אסלאמית או לאומית.

בשנת 2003 עלה לשלטון רג'פ ארדואן ממפלגת "הצדק והפיתוח" האיסלאמית. לאט לאט, החל ארדואן לבטל את הרפורמות המערביות וההישגים של אתאטורק, והופך את טורקיה לבכירה מבין ארצות האיסלאם, ואת ארדואן עצמו למנהיג הבכיר ביותר של העולם המוסלמי. אנו כישראלים מזהים זאת ביחס הקר שהוא מפנה כלפינו, אולם היחס הזה הנו רק נדבך אחד מבין שינויים רבים שעוברת טורקיה ב-15 שנות שלטונו של ארדואן.

במלחמת האזרחים בסוריה, מציגה את עצמה טורקיה שמדינה שקולטת הכי הרבה פליטים סורים – דבר הזוכה להערכה רבה של המערב. אולם גם הנשיא הטורקי יודע וכך גם הפליטים – מדובר בתחנת מעבר לעבר המדינות המפותחות של מערב אירופה. בין לבין, שימשה טורקיה כיעד נכסף לאזרחים מוסלמים מכל רחבי העולם ששאפו להצטרף לכוחות המדינה האיסלאמית.

הכוחות החילוניים של המדינה לא שקטו וניסו לבצע מהפיכה ביולי 2016. אולם כשלונה של המהפכה רק הוביל לגל מעצרים נרחב של עשרות אלפי מתנגדים פוטנציאליים וביסס עוד יותר את מעמדו של ארדואן שצפוי לשלוט בטורקיה עד לשנת 2029.

עיתונאים ישראלים אוהבים לכתוב על הליכי הדתה או הגבלת חופש הביטוי שמתרחשת בישראל. אולם כדאי שילטשו את עיניהם לשכנה הטורקית ששינתה את פניה ב-20 שנה האחרונות. אתרים ורשתות חברתיות כמו פייסבוק, ויקיפדיה וטוויטר נסגרים באופן שכיח בשל גחמות השלטון; עיתונאים חוששים מלהביע דעה חופשית לבל ימצאו את עצמם מובטלים או נחקרים; ואילו גם בעיר שנחשבת חילונית כמו איסטנבול, יותר ויותר נשים עוטות על ראשן חיג'אב מוסלמי ומעמדה של הדת עולה משנה לשנה.

לצערנו, גם מדינת ישראל וגם העולם מסרב לראות פנים אלה של טורקיה החדשה. לצערכו הגישה הינה להתייחס לטורקיה כאל אותה רפובליקה חילונית ששיתפה בעבר פעולה עם המערב. אלה אינם רואים את הכיבוש בצפונו של האי קפריסאי, את הגבלת צעדיו של המיעוט הכורדי ואת הכחשת השואה הארמנית.

ואילו ההיסטוריה צוחקת לה, וארדואן זוכה בשנת 2010 בפרס הבינלאומי לזכויות האדם על שם מנהיג לוב, מועמר קדאפי.

(הכותב, איתמר צור, חוקר ההיסטוריה של ארץ ישראל ותחקירן פורום קדם למזרחנות והסברה)