המחאה מזויפת בה עשתה החוליה שימוש
המחאה מזויפת בה עשתה החוליה שימושצילום: דוברות המשטרה

כוחות מיוחדים של משטרת פעלו בחודש שעבר ברמאללה מספר פעמים ועצרו חברי כנופיה פלסטינית שביצעו מעשיי הונאה בהיקף של כ-7 מיליון שקל.

המעצרים בוצעו לאחר פעילות חקירה ממושכת בה נחשפו כ-250 מקרים שונים של הונאה ונסיונות הונאה בסכומים של אלפי עד מאות אלפי שקלים בכל מקרה.

הקורבנות למעשי ההונאה היו אזרחים ישראלים פרטיים שפרסמו מודעות למכירה "יד שניה" וחברות המוכרות ציוד או סחורות.

מחקירה מקצועית ואינטנסיבית עלה כי החוליה היתה מאתרת ספק ישראלי בין אם הוא בעל חברה המוכרת ציוד או אדם פרטי שמוכר ציוד יד שניה, יוצרת איתו קשר, מתמקחת איתו על המחיר ולבסוף סוגרת איתו עיסקה, ברוב המקרים העיסקאות נסגרו בזמנים בהן הבנקים לא היו פעילים.

בהמשך היו שולחים חברי החוליה נהג מונית או משאית, המוביל היה נותן לספק המחאה בנקאית או אישור העברה מזוייפים ובתמורה היה מקבל את כל הסחורה או חלק מהסחורה. עד אשר היה מגלה הקורבן כי ההמחאות או אישור העברה מזוייפים, הסחורה הייתה כבר מועברת לחברי החוליה ואלו היו מוכרים אותה לסוחרים ברשות הפלסטינית. מהחקירה עלה כי שווי הסחורות שהגיעו לידי החוליה היו בשווי של למעלה מ- 7 מיליון ש"ח.

הסחורות היו שונות ומגוונות: ציוד רפואי, ציוד חקלאי, ציוד מחשוב, ציוד למסעדות, ציוד הגברה, כלי רכב, צעצועים, יינות, ציוד בניה, מכשירי חשמל, תכשיטים, כלי עבודה ואפילו בעלי חיים כגון גורי כלבים וכבשים.

במהלך פעילות החקירה תוך שחוקרי המשטרה עוקבים אחר פעילות החשודים תוך שהם נעזרים באמצעים טכנולוגיים מתקדמים הם נחשפו לניסיונות הונאה נוספים, חוקרי המשטרה פנו לקרבנות והזהירו אותם שלא ליפול בפח, וכך סיכלו קרוב ל-100 ניסיונות ההונאה של אנשים פרטיים וחברות בהיקף כספי מצטבר נוסף של מיליוני שקלים.

החוליה מנתה מספר אנשים שלכל אחד מהם תפקיד מוגדר, אחד מאתר את הקורבנות, אחר מנהל את ההתקשרות עימם בשפה העברית ואחד היה אחראי על זיוף האישורים, ההמחאות ותעודות הזהות. החוליה הפעילה מספר מובילים חלקם לא ידעו על פעילות החוליה וחלקם ידעו על פעילות החוליה ואף זכו לבונוסים בניהם 3 חשודים ישראלים: 2 נהגי מוניות ונהג משאית אשר אספו את הסחורות והעבירו אותם לתחומי הרשות. כן הפעילו חברי החולייה נהגים פלסטינים שלקחו את הסחורות והובילו אתם מהמעברים ובתוך הרשות.

במקרה אחד החוליה עקצה תושב ירושלים ורכשה ממנו גורי כלבים בשווי 6,200 ₪ תוך כדי ששילמה לו באמצעות המחאה מזויפת מבנק הדואר.

במקרה אחר החוליה עקצה חברה מחיפה כשהיא רכשה ממנה מכשיר להסרת שיער בשווי של 40,000 ש"ח תוך כדי שהיא שילמה לו באמצעות המחאה מזויפת של בנק מרכנתיל דיסקונט והציגה ת.ז של תושבת הצפון שאינה קיימת.

במקרה נוסף עקצה החוליה תושב קלנסוואה כשרכשה ממנו כבשים בשווי 27,000 ₪ ושילמה לו בהמחאה בנקאית מזויפת של בנק הדואר.

במקרה מסוים סגרו חברי החוליה עסקה עם אשה שמכרה את תכשיטיה בשווי 100,000 ₪ באמצעות אתר אינטרנט בשל קשי כלכלי. נהג מונית הגיע לאזור מגוריה העביר לרשותה 2 המחאות בנקאיות קיבל לידיו את התכשיטים וכאשר אותה אישה הגיעה לפדות את ההמחאות הובהר לה כי מדובר בהמחאות מזויפות.

באחד המקרים עקצה החוליה בעל חברה לשיווק חשמל כשרכשה ממנו ציוד בשווי 113,000 ₪ ושילמה לו באמצעות המחאה מזויפת של בנק הדואר.

במקרה נוסף רכשו חברי החוליה דשן מחברה שמספקת דשן בשווי 222,000 ₪ ושילמו עבור הדשן באמצעות צילום העברה בנקאית מזויפת לבנק הדואר.

במקרה אחר רכשו מתושב רעננה קלנועית בשווי 12,000 ₪ הציגו לו צילום של העברה בנקאית מזויפת.

בעל מסעדה באזור יוקנעם "מכר" לחברי החוליה ציוד מסעדה בשוי של 10,000 ש"ח. בתמורה "שילמו" לו חברי החוליה באמצעות צילום העברה בנקאית לבנק הדואר והצגת ת.ז. של תושב ירושלים ליצירת אמינות.

במסגרת המעצרים ברמאללה נעצרו 2 חשודים תושבי רמאללה, עבד אלכרים אלדיק בן 45 וחמזה עבו עבסה בן 37. חשוד שלישי אשר זהותו ידועה, גם הוא תושב רמאללה, טרם נעצר.

כן נעצרו נחקרו שלושת המובילים הישראלים. הם שוחררו והחקירה בעניינם נמשכת.