ועידה מיוחדת בוינה: סוף לאנטישמיות!

בכנס "הקץ לאנטישמיות" באוניברסיטת וינה קרא ד"ר משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי, להכרה מלאה בחומרת האנטישמיות ולמציאת פתרונות מעשיים.

האירוע בו השתתפו 150 דוברים מצפון אמריקה, ישראל, אמריקה הלטינית, אוסטרליה ומספר מדינות אירופאיות, נפתח על ידי היינץ אנגל, הרקטור של אוניברסיטת וינה, ד"ר משה קנטור, שהוא נותן חסות שותף של האירוע, והפילוסוף הצרפתי ברנר-אנרי לוי.

"הבאנו לכנס הזה מומחים מובילים ומקצועיים מכל רחבי העולם, בשיתוף שלוש אוניברסיטאות יוקרתיות (אוניברסיטת וינה, אוניברסיטת ניו יורק ואוניברסיטת תל אביב) ולקחנו על עצמנו אובייקט שאפתני מאוד – לשתול את הזרעים שיביאו סוף לאנטישמיות, מפני שלא מספיק לדבר על האנטישמיות. עלינו להיות שאפתניים ופרגמטיים כדי למצוא פתרונות תמידיים לבעיה זו", אמר ד"ר קנטור.

"אנשים שצועדים ברחובות בבירות אירופה וצועקים 'מוות ליהודים', הובילו למותם של יהודים, וימשיכו להוביל לכך אם אירופה לא תגיב. הגנה של קהילות יהודיות על ידי המשטרה והצבא נחוצה כמובן, וכשלעצמה היא כתב אישום מביש כלפי החברה האירופית. יש לנו מחוייבות לא להשאיר כל מקום לאנטישמיות בתחום הציבורי עם עלייתם של כוחות קיצוניים מימין ומשמאל".

מבין הדוברים בכנס, שנערך כחמישה ימים, ניתן למצוא מעצבי דעה ומקבלי החלטות מתחומי הפוליטיקה, האקדמיה והדת, בהם: הקנצלר האוסטרי סבסטיאן קורץ, הקנצלר לשעבר ויושב ראש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית האוסטרית כריסטיאן קרן, מזכ"ל אונסקו אודרי אזולאי, נציגת הנציבות האירופית למלחמה באנטישמיות קתרינה פון שנורביין, יושב ראש הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, שר המשפטים לשעבר ופרקליט המדינה הקנדי אירווין קוטלר, אנדרו בייקר, המנהל של ווועד היהודי- האמריקאי והארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה ופרופסור דינה פורת, ההיסטוריונית הראשית של יד ושם וראש מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה בימינו.

ד"ר קנטור התייחס גם למפלגת החירות שנכנסה לאחרונה לפרלמנט האוסטרי, "בעוד שחלק משפתה של המפלגה הזו השתנה, יהיה צורך בפרידה חזקה ומוחשית יותר מהעבר", אמר ד"ר קנטור. "כדי שמפלגת החירות תהיה מקובלת על ידי אלו המעוניינים באירופה פתוחה וסובלנית יותר, עליה להיפטר מכל האלמנטים של עברה האפל ולנקוט בצעדים מעשיים. הם חייבים לכלול דחייה מיידית של כל אדם בעל עבר אנטישמי או אדם שביטא הערות מעליבות באופן פומבי או באינטרנט".

"שמנו לב להודעה שפורסמה לאחרונה לגבי הקמת פאנל של חוקרים שיבדוק את ההיסטוריה שלה. אך הוא אינו יכול לשמש כלי להסחת דעת או למציאת ראיות נגד כמה חברים שמתו כבר. על הפאנל להביא המלצות מעשיות שיחוקקו אותן", הוסיף ד"ר קנטור.

הכנס התגבש כתוצאה מהעליה העקבית של האנטישמיות בעולם, בעיקר באירופה. המסקנה של ניתוח האנטישמיות על ידי הכנס יהיה רשימה של מדינות שילחמו ביעילות באנטישמיות וימנעו אותה בכל העולם.

מדינות אלו יופצו בקרב פוליטיקאים, נכבדים דתיים, עיתונאים, אנשים העוסקים בתחום המשפטי ומקבלי החלטות. מומחי הכנס יפתחו אסטרטגיות בעלות טווח קצר, בינוני וארוך כדי להילחם באנטישמיות בכל העולם במטרה להפחיתה באופן משמעותי בקרב הדורות הבאים.