שר שלום ג'רבי
שר שלום ג'רביצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

מנכ"ל רשות השירות הלאומי אזרחי שר-שלום ג'רבי מספר על חשיבות המהפכה שהוביל בתנאי השירות ובהשוואת התנאים בין מתנדבי השירות לחיילים.

"דרשנו להשוות בין מתנדבי השרות הלאומי לחיילים העורפיים, בת שרות לא עושה פחות מחייל ואחרי הרבה מאמצים הצלחנו. ב"ה כיום כל ההטבות המגיעות לחיילים מגיעות גם למתנדבים. כך בביטוח חיים, בטיפולי שיניים חינם, בהוצאת משקפיים במחיר סמלי, בנסיעות חינם בתחבורה הציבורית ברחבי הארץ, בכניסה חינם לאתרי שמורות הטבע ועוד".

ג'רבי מציין עוד כי כל אלה מצטרפים להטבות הזהות אותן מעניקה מדינת ישראל לבוגרי השירות הלאומי בדיוק כמו לבוגרי הצבא לאחר שירותם, כגון: מענק, פיקדון, סיוע בתואר ראשון, נקודות זיכוי במס הכנסה, הטבות במשכנתא וכן הלאה.

"בימים אלו, אנו פועלים גם לשיפור תנאי הדיור בדירות השירות, יחד עם הגופים המוכרים. כך גם בנושא בטיחותן הפיזית והנפשית של הבנות. אחר שהתברר לנו כי קיימת בעיה בשירות בלילה כמו במשמרות לילה במקומות שירות מסוימים, פרסמנו נוהל האוסר שירות במשמרות לילה משעה 21:00. לכן הדבר המרכזי אותו צריך לקחת בחשבון כשעוסקים בנושא שירות משמעותי לבעלי הפטור מצה"ל, הוא שכיום המדינה מכירה במתנדב ובמתנדבת בשירות הלאומי-אזרחי כתורם למען המדינה והחברה לא פחות מחייל או מחיילת עורפיים שתורמים את תרומתם במסגרת השירות הצבאי".

לדבריו, כיום השרות הלאומי מציע מגוון רחב ומאתגר של תפקידים. "רק בשנה האחרונה נכנסו עשרות מתנדבות לתפקידים חדשים ומאתגרים בתחום לוחמת הסייבר במשטרת ישראל ובקריה למחקר גרעיני בנחל שורק. בשנה שעברה אושרו 175 מקומות שירות חדשים שבהם משרתים המתנדבים בשנה זו. השנה אושרו עד כה 288 גופים חדשים שצפויים להיכנס בשנת השירות הקרובה למעגל מקומות השירות, מתוכם בין השאר: בית החולים אברבנאל, מנהל התכנון, המשרד לשירותי דת והמכון למחקר ביולוגי. יתרה מכך, נוספים מדי שנה גם עשרות ומאות תקנים חדשים במקומות שירות ותיקים ואיכותיים כמו משרד הביטחון, משרד החוץ והמרכז הלאומי 'שלווה' המסייע לאנשים עם צרכים מיוחדים".

ג'רבי מדגיש כי "אנו דואגים לכך שיהיו בשירות הלאומי תפקידים מאתגרים ומשמעותיים שתורמים מאוד למדינה ולחברה בתחומים רבים, ואף בתחומים הביטחוניים כמו שירות בלוחמת סייבר, בגופים ביטחוניים מסווגים במשרד ראש הממשלה, במשרד הביטחון, בפיתוח אמצעי לחימה, בתפקידי תצפיתניות במוקדים הביטחוניים, במערך הכבאות וההצלה, בשירות בתי הסוהר, במשטרת ישראל ועוד".

בהמשך השיחה עמו מתייחס שר שלום ג'רבי לפולמוס סביב גיוסן של בנות לצה"ל, "הצבא הוא דבר קדוש. אני סבור שבת שהולכת לצבא היא לא פחות טובה מבת שהולכת לשירות לאומי. אבל יחד עם זאת אני אומר את דעתי בצורה ברורה: מקומה של בת דתית הוא בשירות הלאומי. כמו כן, אני סבור כי ראוי שכל בת תשרת בשירות הלאומי במשך שנתיים. ישנם כאלו הסבורים שתפקידנו כרשות השירות הלאומי-אזרחי הוא להילחם נגד הצבא. אני סבור כי התפקיד שלנו בנושא זה הוא להציע חלופה איכותית ומשמעותית לתרומה למדינה, כך שמי שמשרתת בשירות הלאומי תתרום למדינת ישראל ולחברה הישראלית לא פחות ממי שמשרתת בצבא".

שר שלום ג'רבי מציין עוד כי הליך הבחירה והשיבוץ בשרות הלאומי היום ידידותי יותר מבעבר. "יש מהפכה אדירה בשירות הלאומי. שותפים לה השר הממונה על הרשות, אורי אריאל, ומנהלי הגופים המוכרים בשירות הלאומי. פתרנו כמעט לחלוטין את הבעיות שהיו בתהליך המיון והשיבוץ לשירות הלאומי".

"הבנו שפעמים רבות בנות התייאשו מתהליך ארוך ומייגע שנדרשו לעבור כדי למצוא מקום לשירות לאומי, בעוד שהצבא הוא זה הקובע לבת באיזו יחידה היא תשרת. כיום הכול מרוכז באתר אחד, אותו הקמנו יחד עם אתר 'מתת' והגופים המוכרים. האתר מאגד את המידע על כלל התקנים בשירות הלאומי ומביא אלפי חוות דעת על מקומות השירות, אותן כתבו בנות שהתנדבו בעצמן במקומות שירות אלו. אני מפציר בכן, המתנדבות שבדרך, השתמשו באתר הזה, מצאו בו את מקום השירות המתאים לכן ביותר, ולאחר השירות תוסיפו גם אתן את חוות דעתכן. תוכלו גם למצוא באתר הרשות את רשימת ההטבות והזכויות הרבות המגיעות לכן ואני מבקש שתשתמשו בהן, תספרו לחברות שלכן, ודאו שאתן נהנות מכל מה שהמדינה מציעה לכן הודות לשירות החשוב שעשיתן. בנוסף לאתר זה, קיימנו יחד עם משרד החינוך ירידי מקומות שירות מחוזיים למניעת התרוצצויות ובזבוז כספים, בנינו שאלון הכוון למיון אחיד המשותף לכלל העמותות, הוצאנו הנחיות ברורות על שיבוץ הוגן ושוויוני, כך שבת המחפשת מקום שירות תעבור את המסלול המהיר והנעים ביותר לקראת שיבוצה, בהתאם לרצונה ולכישוריה".

ג'רבי מוסיף: "כמובן שתמיד יש מקום לשפר דברים מסוימים ובכל מערכת גדולה כמו זו של השירות הלאומי בה למעלה מ-17,000 מתנדבים, תמיד ישנן טעויות הנעשות מסיבות שונות. אולם אנו מטפלים בכל יום יחד עם הגופים המוכרים בכל פניה המגיעה לרשות ומשתדלים לתת לה את המענה הטוב ביותר. אך הדבר המרכזי אותו צריך לזכור כשאנו מדברים על השירות הלאומי, הוא שהמדינה מכירה במתנדב ובמתנדבת בשירות הזה כתורם לא פחות מחייל או מחיילת עורפיים שתורמים את תרומתם במסגרת השירות הצבאי. לכן אני רוצה לפנות כאן, ולומר למתנדבים ולמתנדבות בשירות הלאומי ולמשפחותיהם: אתם נמצאים בחוד החנית של העשייה החברתית, החינוכית, הבריאותית ואף הביטחונית במדינה, וההטבות האלו שמגיעות לכם לא ניתנות לכם בחסד אלא בזכות. ישנה כיום ב"ה הכרה הולכת וגוברת במדינת ישראל ובחברה הישראלית כי תרומתם של מתנדבי השירות הלאומי-אזרחי הינה משמעותית ביותר לחוסנה של המדינה. אל תתנו לאף אחד או אחת לזלזל או להמעיט בחשיבות תרומתכם. היו גאים בעצמכם ובמה שאתם עושים ואמרו בגאווה: אנו משרתים בשירות הלאומי-אזרחי".