עו"ד נתי רום
עו"ד נתי רוםצילום: ללא קרדיט

המאחז הסמוך לצומת תפוח שהוקם לזכרו של אביתר בורובסקי פונה לפנות בוקר (רביעי) על ידי כוחות משטרה וצבא.

במהלך הפינוי נעצרו שלושה נערים וכלי רכב הוחרמו. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עו"ד נתי רום, המלווה את העצורים מטעם 'חננו'.

"בין העצורים גם קטינים שנחבטו עם חבלות בכל הגוף", אומר עו"ד רום ומציין כי מדובר בקטינים ללא עבר פלילי שנאזקו במשך שעות ארוכות, "הובאו לתחנת אריאל וגם כשביקשתי לתת ייעוץ ללא אזיקים לא ניתן הדבר", הוא מספר ומציין כי העצורים הוכו מאז הגעת הכוחות למאחז.

בדבריו מוסיף עו"ד רום ומזכיר כי במאחז שש משפחות המתגוררות במבנים בבניה קלה שהוקמו על אדמות מדינה. לאחר הפינוי במקום נותרו שש המשפחות ללא קורת גג.

על כל אלה מוסיף עו"ד רום וקובע כי על פי דיווחים בעמודי הפייסבוק של הפורעים הערבים מכפרי הסביבה עולה כי לערבים היה ידוע על כוונת הצבא להגיע למקום ולבצע את הפינוי עוד הרבה קודם להגעת הכוחות.

הוא מספר כי "בימים האחרונים הגיעו קבוצות גדולות של פורעים ערבים שיידו אבנים על כוחות הביטחון ומתיישבים, כולל ניסיון לחטוף נשק מחייל". לדבריו במקום להפעיל כוח ולהביא לסדר ושקט מול הפורעים ראו מתיישבים ואף הוא עצמו כיצד אנשי המת"ק (מנהלת התיאום והקישור) מגיעים למקום, יורדים מרכביהם, מתקרבים לפורעים, מנהלים עימם שיח שבסופו הפורעים נסוגים, ואולם על פי המידע המובא בפייסבוק באותן שיחות הובטח לפורעים כי המאחז יפונה, כולל העיתוי המתוכנן לביצוע הפינוי.

"מאתמול הופיעו בכל קבוצות הפייסבוק שהצבא יפנה היום, ואחרי כמה שעות שואלים שם למה עדיין לא פונה ואכן היום זה קרה", אומר רום הקובע כי מדובר ב"פרס מזעזע לטרור".

כעת, לאחר הפינוי והמעצר, מביע עו"ד רום כי גורמי האכיפה יהיו נחושים דיים על מנת להביא למעצרם של הפורעים. בשיחה נוספת עמו הוא מציין כי גם כעת מתקיים מבצע נטיעות של פלשתינים על אדמות בשטחי C המצויים באחריות ישראלית בלעדית, זאת במעין "קק"ל פלשתינית" ואל מול הניסיונות הערביים לקבוע עבודות חקלאיות בשטח משמשים המתיישבים הגנה ושמירה על המקום.

על כל אלה נשאל עו"ד רום אם כמשפטן הוא מקבל את המציאות בה לצד כל הסימפטיה למתיישבים המוסרים את הנפש, כלשונו, נכון וניתן להקים ישובים ללא אישור כחוק.

"מבחינה משפטית זו סוגיה רחבה. כל מדינת ישראל הוקמה כחומה ומגדל. כל הפעל הציוני הקים ישובים שניתן להגדיר אותם כבלתי חוקיים", הוא מזכיר ומציין כי ישובים לא מעטים ביהודה ושומרון קיבלו הכרה ואישור למפרע בעקבות אירועי טרור והחלטות ממשלה, ואולם גם הם כישובים בשטחי ישראל הקטנה החלו את דרכם ללא כל האישורים הנצרכים לכך.

"על כל נקודת ישוב צריך אישור של שר הביטחון. יש נורמות לטיפול בבניה שלא הושלמה הסדרתה. כאן לא מדובר באכיפת חוק. יש הרבה חריגות בניה בקיבוצים וישובים", הוא מזכיר ומוסיף את ההתעלמות מ"הבניה המאסיבית של הערבים". לטעמו מדובר ב"סיכול ממוקד" ולא באכיפת חוק.

"יש סביבנו הרבה מבנים לא חוקיים של הערבים, של האיחוד האירופי וכו'. יש תחושה של אכיפה סלקטיבית כלפי הנוער שפועל מתוך מסירות נפש וללא רקע עברייני. הטיפול בנוער ובעצורים כשמדובר בנוער מהישובים כל הנוהל שונה לחלוטין ממה שמקובל מול כל קטינים, עוברים על החוק פעם אחר פעם. בית המשפט משחרר אותם תוך נזיפה למשטרה".

במנהל האזרחי דוחים את הטענות על תיאום לכאורה בין המת"ק לפלשתינים והעברת מידע אודות הפינוי המתקרב: " צר לנו לשמוע התבטאויות כאלו מצד גורמי ההתיישבות כלפי המנהל האזרחי, להן אין כל ביסוס ואינן עומדות בקנה אחד עם המציאות. המנהל האזרחי שותף למאמצי כוחות הביטחון ופועל למען שמירה על היציבות הביטחונית".

עוד אומרים במינהל: "נזכיר כי המנהל האזרחי פועל רבות לקידום בנייה ופיתוח תשתיות בהתיישבויות ביהודה ושומרון ויחד עם זאת, פועל על פי הסמכויות שבאחריותו על מנת לאכוף בנייה בלתי חוקית, כפי שבוצע היום נגד מאחז בלתי חוקי אשר הוקם סמוך לצומת תפוח".